rejser til oman med orienttravel

Sur

Rundrejser til Oman

Kort over Grupperejse til det eventyrsrige Oman

Dag 1. (Søndag) Skandinavien – Muscat

Fly fra Skandinavien til Muscat. Sen ankomst og transfer til vort hotel i Muscat hvor vi checker ind og overnatter. (Måltid på flyet indgår)

Dag 2. (Mandag) Muscat (byrundtur med Grand Mosque, Muttrah Souq, Al Alam Palace & bådtur)

Idag begynder vores eventyr i Oman med et besøg i den femte største moské i verden, Sultan Qaboos Grand Mosque. Vi passerer derefter diplomatkvarteret og kører til Muttrah Souq, Omans ældste og største marked. Med både gamle og nye handelsvarer til salg kan vi finde mange spændende ting her, her bliver handlet med alt fra sølvsmykker til Khanjar og i de smalle gyder mødes vi af duften af sandeltræ og olibanum. Næste stop er sultanens palads, Al Alam, der flankeres af de portugisiske 1500-tals fæstninger Jalali og Mirani, og derefter et museum med historiske og traditionelle genstande hvor vi lærer os mere om Muscats historie. Som en god afslutning på denne dag tager vi ud på en bådtur udenfor Muscatmens vi nyder af en traditionel kop” Kahwa” – omansk kaffe - med dadler til, og smelter dagens oplevelser. Overnatning på hotel i Muscat. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 3. (Tirsdag) Muscat – Wadi Shab & Wadi Tiwi – Bimmah Sinkhole – Sur (Dhow Factory) – Ras Al Hadd (Ras Al Jinz skildpaddereservat)

Det der adskilder Oman fra de andre golflande er den varitionsrige natur og vi finder alt bjergområder til ørken og tropiske wadis. Vi begynder derfor dagen med at udforske en del af den fantastiske natur på en lille vandring gennem Wadi Shab og Wadi Tiwi. Wadi er et arabiskt udtryk der betyder dal, og i Oman er det lige med smukke oaser med klart turkisfarvet vand. Sammen med vores guide udforsker vi Wadi Shab udfra hvad gruppen ønkser. Der findes for eksempel mulighed for en svømmetur i de klare kilder så husk at medbringe badetøj. Vi fortsætter derefter forbi den dybe gravsænkning Bimah Sinkhole, en spektakulær geologisk formation i landskabet, og kommer til sidst frem til kysten og fiskebyen Sur som tidligere var den store havn mod Østafrika. Her byggede man de store traditionelle Dhows, et gammelt håndværk som nu mest udføres maskinelt, og vi besøger et udendørs museum med tilhørende verksted. Om eftermiddagen checker vi ind på vort hotel i Ras Al Hadd og har tid til at ta det lidt med ro og spise middag inden aftenens udflugt til skildpaddereservatet Ras Al Jinz hvor vi har den unikke chance for at opleve havskildpadder. Her kommer årligt ca 100 000 havskildpadder op på stranden for at lægge æg, hvilket gør Ras Al Jinz til et af verdens vigtige steder for deres overlevelse. De nyklækkede unger graver sig op af sandet i de tidlige morgentimer og finder ud i havet hvor de tilbringer de næste 30-50 år før de bliver kønsmodne og vender tilbage for at afslutte cirklen. Overnatning på hotel i Ras Al Hadd. (Morgenmad og middag indgår)

Dag 4. (Onsdag) Ras Al Hadd – Wadi Bani Khalid – Wahiba Sands

Idag kører vi langs den flotte kyst for senere at rejse ind i landet til Wadi Bani Khalid, en af Omans smukkeste og mest elskede wadis med endeløse dadelhaver, små landsbyer, frodige oaser og krystalklare søer. Derefter nærmer vi så småt et landskab af bølgende gyldne sandklitter i Wahabi Sands der fører tankerne til gamle tiders karavaner. Vi kører på højderygge og gennem dale af sand og kommer frem til campen hvor en velfortjent middag venter os hos ørkenens beduiner. Overnatning i beduincamp. (Morgenmad og middag indgår)

Dag 5. (Torsdag) Wahiba Sands – Ibra – Jebel Al Akhdar – Birkat Al Mauz - Nizwa

Med firhjulstrækkere kører vi idag gennem ørkenen til Ibra, en af Omans ældste byer der hvor vi finder nogle af landets ældste fort og moskéer. Selvom Ibra idag er en moderne by så har den stadig sin historiske og traditionelle karakter og vi fornemmer at blive flyttet langt tilbage i tiden. Vi fortsætter derefter vores tur til Jebel Al Akhdar der betyder ”det grønne bjerg” på arabisk. Jebel Al Akhdar er det mest frugtbare område i indlandet og her dyrkes mange forskellige slags frugt, planter og blomster. Her produceres for eksempel det omanske rosenvand der bliver udvundet af en stærkt duftende rose, dette rosenvand anses for at være det reneste i verden og bruges i alt fra madlavning og bagning til skønhedsprodukter. Fra Sayq-plateauet har vi en fantastisk udsigt over bjergene og hvis tiden tillader tager vi en spadsertur gennem bjergbyerne. Ved foden af Jebel Akhdar ”det grønne bjerg”, ligger Birkat Al Mawz. Vi vandrer blandt ruinerne af denne gamle by omgivet af dadelpalmer og det gamle vandningssystem Alflaj der har blevet brugt i byen i over 500 år, og idag er optaget på UNESCOs verdensarvsliste. Herfra tager vi videre til Nizwa hvor vi ckecker ind på vort hotel for overnatning. (Morgenmad og middag indgår)

Dag 6. (Fredag) Nizwa (Fredagsmarkedet, Nizwa fort, Jabreen & Bahla fort) – Al Hambra (Bait Al Safah museum) – Jebel Shams

Vi vågner idag op i Nizwa, Omans kulturelle hovedstad. Efter morgenmad besøger vi det traditionelle fredagsmarked. Hver fredag kommer folk fra bjergene ned til Nizwa for at købe og sælge geder, kvæg og andre dyr. Markedet er en central handelsplads for områdets befolkning og en livlig oplevelse. Derefter besøger vi Omans mest besøgte nationalmonument – Nizwa Fort, bygget på 1600-tallet under Yarubadynastiet. Et andet smukt slot, Jabreen, og et fort på UNESCOs verdensarvsliste, Bahla fort (kun fotostop) ligger på vejen til Al Hamra som er en 400 år gammel by af sandfarvede stenhuse omgivet av dadelpalmer, en scene der kunne være hentet fra en film. På det levende museum Beit Al Safah ser vi bykvinderne anvende traditionelle teknikker for eksempel for at farve, male og tilberede mad, og vi får et inblik i hvordan livet i byen kan se ud. Vest for Al Hamra ligger den slingrende vej op til Jebel Shams, ”solens bjerg” på arabisk, som er det højeste bjerg på den arabiske halvø med en top på 3030 m.o.h. Køreturen til toppen er et eventyr i sig selv og vi nyder de smukke omgivelser når vi passerer byen Ghul med grønne bjergterasser i Omans ”Grand Canyon”. På bunden af den dybe klyft har vi en betagende udsigt og her checker vi ind på vores bjergresort for middag og overnatning. (MOrgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 7. (Lørdag) Jebel Shams – As Sab – Bilad Sayt – Nakhl (varme kilder og Nakhl fort) – Muscat - Skandinavien

En god grund til at stå tidligt op denne morgen er anledning er en ”balcony walk” til den pittoreske ruinby As Sab på toppen af bjerget inden vi vender næsen mod Muscat. På vej tilbage til Muscat standser vi i byen Bilad Sayt efterfulgt af en off-road tur genem Wadi Bani Awf. Vi besøger også de varme kilder i Nakhl og har tid til at tage en gåtur omkring fortet i de smukke omgivelser, inden vi kører den sidste strækning til Muscat hvor vores fantastiske rejse ender. Vi får transfer til lufthavnen for hjemrejse til Skandinavien (alterntivt bliver vi bragt til vort hotel hvis vi har valgt at forlænge rejsen med for sol og bad). Morgenmad samt måltid på flyet indgår)