Hpa An i Burma

rundrejser til Burma med orienttravel

En bild på tempel i Bagan

rundrejser til Burma

rundrejser til Burma med orienttravel

rundrejser til Burma

rejser til Burma med Orienttravel

Rejser til Burma

rejser til Burma med Orienttravel

Kort over Krydstogt på Irrawady floden i Burma

Dag 1. Skandinavien – Bangkok

Rejsen begynder i København eller Stockholm. Vi flyver direkte til Bangkok. (Måltider på flyet indgår)

Dag 2. Yangon (byrundtur, Shwedagon pagoden)

Ankomst til Yangon hvor vi bliver modtaget i lufthavnen af Orientenrejser's repræsentant og kørt til det femstjernede hotel Savoy i nærheden af Shwedagon pagoden. Når vi har tjekket ind og er kommet til rette, skal vi på en rundtur for at få et orienterende overblik over landets største handelsby Yangon med dens ca 5 mill. indbyggere. Med sine mange grønne gader og parker og sine søer er Yangon en af Asiens mest livlige og charmerende storbyer. Om aftenen skal vi til Shwedagon pagoden og dens over 100 meter høje kuppel, som er dækket af ca 60 ton guld og ædelstene. Pagoden er det mest populære pilgrimsmål i landet og det er de fleste burmeseres drøm at kunne aflægge den et besøg bare én gang i livet. Den strøm af mennesker som færdes på og rundt om pagoden er en oplevelse i sig selv og en god introduktion til "the golden land".

Dag 3. Heldagstur i Yangon (Kalaywa Taywa Klostret, Nationalmuseet)

Vi begynder med at se Kalaywa Taywa Klostret hvor der bor over 1300 munke og novicer. Her får vi et indblik i buddhistmunkenes dagligdag og undervisning. Munkene samles hver dag til en fælles frokost, deres sidste måltid for dagen. Om eftermiddagen besøger vi Nationalmuseets spændende samling, hvor vi får et overblik over burmesisk historie, kultur, kunst og kunsthåndværk samt de forskellige nationale mindretal. Dagens tur skal forhåbentligt give os et godt grundlag for at bedre forstå det vi senere skal opleve på rejsen. (Morgenmad indgår)

Dag 4. Yangon - Mandalay (byrundtur i Mandalay)

Efter morgenmaden bliver vi kørt til lufthavnen og tager flyet til Mandalay, landets næststørste by og dets kulturelle hovedstad. Mandalay var det gamle kongedømmes sidste hovedstad før englænderne annekterede området efter den tredie Anglo-Burmesiske krig 1885. Lufthavnen ligger en times kørsel fra centrum og vores hotel, Mandalay City Hotel. Efter en kort pause tager vi hul på byen, som er næsten uoverskuelig med sit væld af spændende seværdigheder. Vi koncentrerer os om den indre by idag og her kan vi se både pragtfulde templer og klostre, kunsthåndværkere, travle markedsstræder, interessante museer og hyggelige restauranter og caféer eller thehuse. (Morgenmad indgår)

Dag 5. Mandalays omegn (Amarapura, Inwa, Sagaing, U-Bein)

Dagen begynder med et besøg i Amarapura og Mahagandyone Klostret og derefter en tur først med færge og så i hestevogn rundt i Inwa området, sæde for det gamle Ava kongedømme som var ved magten i knap fem århundreder op til Mandalay dynastiet. Vi tager videre over Irrawady floden til det religiøse centrum Sagaing. Her ligger et utal af templer og klostre i højt oppe med en imponerende udsigt til bl.a. Mandalaysiden af floden. På vej tilbage til Mandalay ser vi den lange teaktræsbro U-Bein. (Morgenmad indgår)

Dag 6. Krydsning på Irrawady Mandalay - Mingun

Idag går vi ombord i den smukke teaktræsbåd der skal være vores hjem i 3 dage (2 nætter) på vores til krydsning mod Bagan. Vi går ombord kl.12 og får først en velkomstdrink i salonen hvorefter vi spiser frokost kl. 13, medens vi sejler opstrøms til Mingun ved flodens vestbred. Her ses den nederste del til det der skulle have været det største tempel i landet. Et jordskælv satte stop for byggeriet, men fundamentet er i sig selv overvældende. Vi går en tur i landsbyen og prøver verdens næststørste klokke. Den største står ganske vidst i Moskvas Krelm, men den er til gengæld sprukken. Vi lægger til ved en banke i floden og efter middagen vil en dansegruppe fra Mandalay opføre et stykke på soldækket. (Morgenmad , frokost og aftensmad indgår)

Dag 7. Krydsning på Irrawady Mingun - Yandabo

Vi letter anker tidligt om morgenen og vender ned af floden. Der er ca 2 timers sejltur hvor vi kan betragte livet på og omkring floden. Vi lægger til ved Sagaing og efter morgenmaden er det muligt at tage på en lille udflugt iland. Kl. 11.15 lægger vi fra kaj og kl. 13 serveres frokosten. Ud på eftermiddagen lægger vi til ved Yandabo, en lille pottemagerlandsby som også er kendt for at være det sted hvor freden blev underskrevet efter den første Anglo-Burmesiske krig 1826. (Morgenmad, frokost og aftensmad indgår)

Dag 8. Krydsning på Irrawady Yandabo – Bagan (templer og pagoder i Bagan)

Tidligt om morgenen sejler vi videre mod Bagan og spiser morgenmad ombord. Hvis vi får tid lægger vi til ved en lille landsby på vejen; ellers nyder vi solopgangen ved Bagan. Vi går fra borde ca kl. 10.15 og tjekker ind på vores hotel, Thazin Garden Hotel. Bagan er et af Østens største og mest interessante arkæologiske områder og en uforglemmelig oplevelse. Indenfor et område af ca 40 kvadratkilometer ligger flere tusinde templer og pagoder hvoraf mange er i brug. Bagan havde sin storhedstid i det 11.-12. århundrede og vi vil vise jer nogle af de fornemmeste templer over de næste dage. Tidligere var Bagan kendt som "de 4 millioner templers by" og selvom Kublai Khan og en række jordskælv har reduceret antallet betydeligt, så er det der er blevet tilbage stadigvæk fantastisk:  Shwezigon det første tempel i Myanmar stil, det gyldne og hvidkalkede Ananda tempel fra 1066 , Gubyuakgyi med sine smukke fresker i indisk-tibetansk stil, Shwesandaw i Mon stil med sin flotte udsigt fra de øverste gallerier m.fl. m.fl. (Morgenmad indgår)

Dag 9. Bagan (tid på egen hånd)

Vi har 2 dage til rådighed i Bagan og vi skal nok få brug for dem. Der er selvfølgeligt tid til selv at gå på opdagelse enten til fods, på cykel eller i hestevogn, eller tilogmed i luftballon over området. Luftballon og solnedgangskrysning på Irrawady skal dog bestilles i god tid. (Morgenmad indgår)

Dag 10. Bagan - Heho / Inlesøen (rundtur med båd)

Vi tager det tidlige fly til Heho, lufthavnen i Shan staten og porten til Inlesøen. Vi er nu i ca 1000 meters højde og natten og morgenen kan derfor være kølige. Det tager os ca en time at køre igennem Shan bjergene til Nyaung Shwe, der ligger ved søens nordlige spids. Herfra fortsætter rejsen i longtail båd. Af alle de steder vi besøger i Myanmar er Inle søen nok et sted vi især vil huske. De smilende bjergstammefolk, deres ældgamle pagoder med maleriske festivaler og den smukke natur gør Inle til en mindeværdig oplevelse. Når vi har tjekket ind på Golden Island Cottage og frisket os lidt op, starter vi vores rundtur i motorbåd med at besøge den berømte Phaung daw Oo pagode og de omkringliggende værksteder, silkevæverier, smedjer og cerutrullerier. Vi kommer også til at se Inthafolkets særegne metode at ro med benene samt deres måde at dyrke blomster, tomater og andre grønsager på flydende øer. (Morgenmad indgår)

Dag 11. Inle (trekking)

En heldagstur til fods i mageligt tempo og med mange pauser. Vi går en tur rundt til små Intha landsbyer langs søen og får indblik i dagliglivet, hjemmeindustri,  jordbrug, kunsthåndværk og hvordan man bygger og bor. Ruten går fra søbredden og vi passerer først Myay-ni-gone landsbyen og derefter en å og en bambusskov for at nå den næste landsby Yay-Mae-Pin. Vi går videre til Kyun-gyi- taung og Myaunk som er Intha landsbyer hvor der bl.a. dyrkes betel. Vi fortsætter så forbi det flydende marked (hvis det er markedsdag) til Than Taung landsbyen, hvor vi spiser vores medbragte picnicfrokost. Efter frokost vælger vi at gå tilbage ad en anden vej, nemlig forbi Paya-ni med deres åndehuse. Vi fortsætter til en sydlig Than-Taung landsby hvor der dyrkes tomater og jordnødder og hvor vi besøger et hjemmebrænderi på vejen. Fra søbredden er der ca 30-45 minutters sejlads tilbage til hotellet. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 12. Inle – Indein – Inle (ruinbyen Inn Dein, Intha-folkets flydende øer)

Vi tager ud på en heldagstur med båd som bringer os vidt omkring. Vi håber på at det er markedsdag idag, da vi i så fald kan opleve stammefolkene komme ned med deres handelsvarer til markedet. Efter markedet tager vi båden op ad en å til Indein , en gammel ruinby, genopdaget efter at den havde været overgroet af skoven i århundreder. Undervejs ser vi sikkert vandbøflerne blive vaskede. Vi går i land ved en landsby og går derfra ud til ruinbyen i et mageligt tempo; vi må regne med en tur på en til halvanden time. De maleriske ruiner er et tempelkompleks af stupaer bygget i Shan stil. På vejen tilbage går vi gennem bambusskoven til båden. Afhængigt af hvor meget tid vi har, udvider vi bådrejsen tilbage til hotellet med et ekstra sving på søen. (Morgenmad indgår)

Dag 13. Inle / Heho – Yangon - Bangkok - Skandinavien

Fly til Yangon med tilslutning til flyet hjem over Bangkok.