Geghard

Tatev kloster i Armenien

Sevantemplet i Armenien

Kort over Rejse til Armenien

Dag 1. Skandinavien – Jerevan

Vi rejser fra Skandinavien og ankommer til Armeniens hovedstad Jerevan meget tidligt om morgenen efter en enkelt mellemlanding. I lufthavnen bliver vi modtaget af vores guide og kørt i bus ind til centrum, hvor vi checker ind på vores hotel. (Måltid på flyet indgår)

Dag 2. Jerevan byrundtur

Om formiddagen hviler vi ud efter rejsen og samles til frokost på hotellet kl. 12. Efter frokost på hotellet tager vi på bytur i det centrale Jerevan, hvor vi bla. besøger  “Matenadaran-museet” med dets enestående samling af armenske håndskrifter. Undervejs vil vores guide fortælle om Jerevan. Middagen i en lokal restaurant med traditionel atmosfære er indkluderet i rejsens pris. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 3. Jerevan - Erebuni - Etjmiadzin - Zvartznots – Jerevan

Efter morgenmaden på hotellet kører vi med bus først til den urartæiske byhøj Erebuni fra 700-tallet f. Kr. i udkanten af Jerevan, der gør byen til en af de ældst beboede i verden. Derfra fortsætter vi ud til klosterkomplekset Etjmiadzin, som er hovedsædet for den armenske apostoliske kirke. Her beser vi katedralen, der opførtes i 300-tallet e. Kr. ovenpå et førkristent helligsted samt kirkerne Sct. Hripsime fra år 618 og Sct. Gayane fra år 630. En let “picknick-frokost” indtages undervejs og er indkluderet i rejsens pris. Om eftermiddagen besøger vi ruinerne af Zvatsnotz-katedralen fra 600-tallet, inden vi fortsætter til en landsby, hvor vi spiser til aften i samvær med en armensk storfamilie. Om aftenen er vi tilbage i Jerevan. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 4. Jerevan - Ararat - Nora Vank - Areni – Jerevan

Efter en tidlig morgenmad på hotellet kører vi ud af Jerevan med kurs mod Armeniens nationale vartegn, den udslukte vulkan Ararat, hvor Noah hævdes at være grundstødt med sin ark. Her besøger vi først kirkekomplekset Khor Virab (det dybe hul), hvor forkynderen Grigor Lusivorets, der bragte kristendommen til Armenien i 300-tallet, holdtes indespærret i en underjordisk fangekælder af kong Trdat III indtil denne lod sig omvende efter et mirakel. Derefter fortsætter vi mod øst, hvor vi efter en times kørsel drejer af fra hovedvejen gennem en smal bjergkløft, der leder frem til det spektakulært beliggende klosterkompleks Nora Vank med bl. a. Orbeliani-fyrsternes begravelseskirke Sct. Karapet fra 800-tallet. Frokosten nydes i en romantisk bjerghule ved vejsiden. Om eftermiddagen gør vi ophold i den nærliggende landsby Areni, der frembringer nogle af Armeniens bedste vine og vi besøger et vineri og prøvesmager produktionen. Om aftenen er vi påny tilbage i Jerevan, hvor middagen indtages på egen regning efter behov. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 5. Jerevan - Geghard - Garni – Jerevan

Dagen begynder efter morgenmaden med en kort bustur nordøst for Jerevan til først det enestående kloster Geghard eller Airivank, der delvist er indbygget i bjergvæggen. Her ser vi bl. a. Astvatsatzin-kirken, opført af Zakarian-fyrsterne i 1215 og hulekrypten for fyrst Papakh Proshian og hans hustru fra 1288. Dernæst fortsætter vi til det hellenistiske tempel i Garni ovenfor den dramatiske Azat-kløft og frokosten nydes hos en armensk familie i landsbyen Garni. Tilbage i Jerevan om eftermiddagen kører vi op til Tsitsanakaberd (Spurvenes Borg) med mindesmærket for det armenske folkemord i 1915. Om eftermiddagen besøger vi også det udendørs kunst- og antikmarked “Vernisazh” , resten af dagen foregår på egen hånd i byen, hvor også middagen indtages individuelt. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 6. Jereven - Aragats – Amberd – Jerevan

Efter nok en tidlig morgenmad på hotellet kører vi nu ud af Jerevan mod nordvest i retning af Armeniens højeste bjerg, den udslukte vulkan Aragats (4090 m.). På vejen beser vi den idylliske lille kirke Karmravor fra 700-tallet i byen Ashtarak og fortsætter derfra til ruinen af Pahlavuni-slægtens fæstning Amberd fra 600-tallet og den nærliggende kirke fra 1000-tallet, begge i et storslået bjerglandskab. Frokosten indtages som grill-picnic på sydskråningen af Aragats og mens den tillaves er der mulighed for en spadseretur i omegnen. I tilfælde af dårligt vejr spiser vi på restauranten i Ashtarak Dzor, en dramatisk bjergkløft udenfor Ashtarak. Tilbage i Jerevan er resten af eftermiddagen fri inden vi mødes om aftenen til en fælles afskedsmiddag på en traditionel armensk restaurant. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 7. Jerevan – Skandinavien

Morgenmad på hotellet og transfer til lufthavnen, hvor vi tager afsked af vores guide inden vi flyver tilbage til Skandinavien med en enkelt mellemlanding. (Morgenmad og måltid på flyet indgår)