rejser til oman

Rejse til Den Arabiske halvøs perle Oman

rejser til oman med orienttravel

En bild på kameler

Rejse til Den Arabiske halvøs perle Oman

rundrejser til oman med orienttravel

En bild på män i Oman som hälsar

Rejse til Den Arabiske halvøs perle Oman

En bild på en boskapsmarknad

En bild på naturen i Oman

Rejse til Den Arabiske halvøs perle Oman

En bild på en pojke och kameler

rejser til oman

Rejse til Den Arabiske halvøs perle Oman

En bild på en man som säljer dadlar

Kort over Rejse til Den Arabiske halvøs perle Oman

Dag 1. Skandinavien - Muscat

Fly fra Skandinavien til Muscat. Sen ankomst og transfer til vort hotel i Muscat hvor vi checker ind og overnatter. (Måltid på flyet indgår)

Dag 2. Muscat City tour (Bait Al Zubair museum - Muttrah souq - Sultans' palace & Jalali/Mirani forts)

Om eftermiddagen, når vi har hvilet os lidt efter den sene flyrejse, går vi på en lille byrundtur i Muscats gamle bykerne. Vi besøger først Bait Al Zubair museet og derefter besøger vi Omans største indendørs marked, Muttrah Souq, der bygget i traditionel stil. Med både gamle og nye handelsvarer til salg kan vi finde mange spændende ting her, her bliver handlet med alt fra sølvsmykker til Khanjars. Vi ser også sultanens palads som flankeres af de portugisiske 1500-tals fæstninger Jalali og Mirani inden vi vender tilbage til hotellet. (Morgenmad indgår)

Dag 3. Muscat (Grand Mosque) - Nizwa (Nizwa Fort - Nizwa Souq - Bahla - Jabrin castle)

Vi checker ud fra vort hotel efter morgenmaden og besøger den smukke store moské i bydelen Azaibah. Moskéen er et arkitektonisk mesterværk og et eksempel på en typisk, nutidig arabisk byggestil. Derefter kører vi ind i landet mod Nizwa igennem Sumail kløften, som adskiller den østlige del fra den vestlige del af bjergkæden Hajar, der løber parallelt med Omans nordkyst. Vel fremme i Nizwa kan vi se paladset hvorfra det gamle kongerige Nizwa blev regeret. Vi besøger det runde fort fra Yarubadynastiet og går på det lokale marked i Nizwa for at se på det store udbud af lokalt sølvarbejde, specielt de traditionelt udsmykkede bælteknive – Khanjars. Rejsen går videre til Bahla, som er området for den ældste civilisation i Oman og også optaget på UNESCO’s verdenskulturarvsliste. Her ser vi et nyligt restaureret fort, bygget af ler. Bahla er i dag kendt som pottemagernes by og vi benytter lejligheden til at besøge nogle aktive pottemagere i byen. Ikke langt fra Bahla besøger vi Bastionen i Jarbin, som var kongesædet for Yarubadynastiet 1624-1744. Vi bliver derefter kørt til vort hotel i Nizwa for overnatning. (Morgenmad indgår)

Dag 4. Heldagsudflugt fra Nizwa (Jebel Shams – Al Hamra – Misfat al abrein – Tanuf)

Efter morgenmaden begiver vi os afsted på en heldagstur i firhjulsdtrukne biler og vores første mål er bjerget Jebel Shams – Solens bjerg. På vejen op ad det over 3 000 m høje bjerg træffer vi de lokale indbyggere – Shawawis, der væver og sælger uldne tæpper i egne røde, brune og sorte mønstre. Vel oppe på toppen har vi en enestående udsigt ned i dybet af “Oman’s Grand Canyon”. Turen går videre til landsbyen Al Hamra med Oman’s ældste, stadigvæk beboede huse; hele landsbyen nærmest hænger på bjergsiden. Efter frokost fortsætter vi til den pittoreske landsby Misfat Al Abrein der ligger udsøgt på en bjergside; livet er enkelt og traditionsrigt og tiden synes at stå stille hos de venlige bjergfolk. Inden vi vender tilbage til Nizwa besøger vi ruinbyen Tanuf og dets kendte klare ferskvandskilder. Overnatning på hotel i Nizwa. (Morgenmad og frokost indgår).

Dag 5. Nizwa – Birkat al Mawz – Al Mansfah – Sharqiya Sands (Wahiba Sands)

Vi spiser en tidlig morgenmad og checker ud fra hotellet for at forlade Nizwa og køre til oasen Birkat Al Mawz for at nyde den smukke natur. Turen fortsætter mod Ibra, hvor vi finder den forladte handelsby Al Mansfah, som trods at det er flere hundrede år siden den blomstrede, stadig har sin oprindelige charme og karakter. Så småt nærmer vi os et landskab af bølgende, gyldne sandklitter i Wahabi Sands, der fører tankerne til tidligere tiders karavaner. Vi kører på højderygge og gennem dale af sand og kommer frem til campen hvor en velfortjent middag venter os hos ørkenens beduiner. Overnatning på beduincamp. (Morgenmad og middag indgår)

Dag 6. Wahiba Sands – Wadi Bani Khalid – Sur Dhow yards – Ayjah village – Turtle watch – Ras Al Had

At vågne ved solopgang i ørkenen er en speciel oplevelse, varmen stiger hurtigt med solens stråler og dagtemperaturen kan midt om sommeren passere 50″ C, men ved denne tid på året holder den sig på et behageligt niveau. . Vi spiser morgenmad og kører fra Wahiba Sands gennem Wadi Bani Khalid, en af Omans smukkeste dale med endeløse dadelhaver, små landsbyer, frodige oaser og krystalklare søer. Vi kører derefter videre mod kysten og byen Sur, som tidligere var den store havn mod Østafrika. Her byggede man de store traditionelle Dhows, et gammelt håndværk som nu mest udføres maskinelt. På vejen passerer vi landsbyen Ayjah, bygget i typisk omansk stil. Ud på eftermiddagen checker vi ind på vort hotel i Ras Al Had og har tid til at finde et sted og spise før aftenens udflugt til Ras Al Jinz. Her kommer årligt ca 100 000 havskildpadder op på stranden for at lægge æg, hvilket gør Ras Al Jinz til et af verdens vigtige steder for deres overlevelse. De nyklækkede unger graver sig op af sandet i de tidlige morgentimer og finder ud i havet hvor de tilbringer de næste 30-50 år før de bliver kønsmodne og vender tilbage for at afslutte cirklen. (Morgenmad og middag indgår)

Dag 7. Ras Al Had – Wadi Tiwi – Fins Beach – Bimah Sinkhole – Muscat

Vi checker ud fra hotellet for at i løbet af dagen følge kystvejen op til Muscat. Vi kører gemmen det billedskønne Wadi Tiwi og kommer efterhånden frem til den hvide sandstrand Fins Beach, hvor vi spiser vores medbragte picnic frokost. Efter frokost besøger vi den dybe gravsænkning Bimah Sinkhole, en spektakulær geologisk formation i landskabet, for siden at følge den smukke bjergrige kyst op til Muscat hvor vi checker ind på hotel for overnatning. (Morgenmad og picnic frokost indgår)

Dag 8. Muscat - Skandinavien

Transfer til lufthavnen for fly hjem til Skandinavien. (Morgenmad indgår samt måltid på flyet)