Gremi fortress

rejser til georgien med orienttravel

rundrejser til georgien med orienttravel

Kort over Rejse til Georgien

Dag 1. Skandinavien – Georgien

Vi rejser fra Skandinavien og ankommer til Georgiens hovedstad Tbilisi meget tidligt næste morgen efter en enkelt mellemlanding. I lufthavnen bliver vi modtaget af vores guide og kørt i bus ind til centrum, hvor vi checker ind på vores hotel. (Måltid på flyet indgår)

Dag 2. Tbilisi byrundtur

Om formiddagen hviler vi ud efter rejsen og samles til frokost på hotellet kl. 12. Hele eftermiddagen  helliget en byvandring i det gamle Tbilisi. Vi starter foran statuen af kong Vakhtang Gorgasali, byens grundlægger, hvor vi får en introduktion til dens historie af vores danske rejseleder. Herfra fortsætter vi over Metekhi-broen til Mtkvari-flodens højre bred og Sololaki-kvarteret, Tbilisis ældste bevarede bydel, hvorfra vi kan beundre de særprægede træhuse på den venstre bred, der hænger ud over floden som svalereder. Et særkende for hele denne bydel er dens historiske religiøse tolerance, som har bevirket at georgiske og armenske kirker ofte ligger side om side med muslimske moskeer og jødiske synagoger. Her skal vi bl. a. bese Anchiskhati-katedralen, Tbilisis ældste kirke fra 500-tallet, Sioni-katedralen fra 1000-tallet, den armenske kirke Sct. Kevork fra 1100-tallet og det russisk-byggede rådhus fra 1800-tallet, da byen var administrativt centrum for Ruslands beherskelse af Kaukasus. Bagefter fortsætter vi op gennem Abanotubani-kvarteret med de historiske varme svovlbade, som har givet Tbilisi sit navn, til det persiske citadel Narikala fra 300-tallet. Om aftenen spiser vi en fælles velkomstmiddag. (Morgenmad, frokost og velkomstmiddag indgår)

Dag 3. Tbilisi - Mtskheta - Gori - Uplistsikhe – Tbilisi

Efter en tidlig morgenmad på hotellet kører vi med vores bus ud af Tbilisi 25 km. mod vest til byen Mtskheta, Georgiens middelalderlige hovedstad, hvis klosterkompleks er hovedsæde for den ortodokse georgiske kirke. Her besøger vi først Samtavro-klosteret og dernæst “Den livgivende Søjles katedral” – “Svetitskhoveli” opført i 1000-tallet e. Kr. ovenpå en betydeligt ældre konstruktion fra 300-tallet og fundamentet af et førkristent helligsted. Fra Mtskheta fortsætter vi mod vest til byen Gori, hvor vi spiser en let frokost inden vi beser Josef Stalins fødehjem, som nu er museum. Om eftermiddagen besøger vi hulebyen Uplistsikhe, som indtil 1300-tallet udgjorde et vigtigt centrum på den øst-vestgående handelsvej gennem Kaukasus langs Mtkvari-floden, og ser forskellige beboelser udhugget i klipperne samt ‘basilica’en’. På tilbagevejen mod Tbilisi spiser vil til aften i en restaurant nær Mtskheta. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 4. Tbilisi - Anauri - Gudauri - Korspasset – Kazbegi

Efter morgenmad på hotellet kører vi påny ud af Tbilisi, denne gang med kurs mod Store Kaukasus-bjergkæden. Kort efter hovedvejens afdrejning nordpå gør vi ophold på et lille bjerg med Dzhvari-kirken fra 500-tallet på toppen, hvorfra der desuden er en superb udsigt over floderne Mtkvaris og Aragvis sammenløb udenfor Mtskheta. Herfra fortsætter vi mod nord ad den såkaldte Georgiske Hærvej, der blev anlagt af russerne i forbindelse med deres errobring af Kaukasus i 1800-tallet. Første stop på denne gøres ved Aragvi-fyrsternes borgkompleks Anauri, en rigtig røverrede fra senmiddelalderen med en flot udsigt til bjergene og Shinvali-opdæmningen af Aragvi-floden. Vi beser Ghvtismshobeli-kirken og det særprægede forsvarstårn bygget i typisk nordkaukasisk stil fra 1600-tallet. De næste stop bliver bliver ved forskellige udsigtspunkter langs vejen, herunder Mleti i 1556 m’s højde, der klimatisk markerer en grænse mellem syd og nord, Gudauri i 2196 m’s. højde, der huser flere skisportssteder og endelig det såkaldte Kors-pas i 2395 m’s højde – hærvejens højeste punkt. Undervejs nydes en medbragt picknic-frokost og hvis vi løber ind i et lokalt landsbymarked kan vi også gøre holdt gøre holdt og strække benene. I løbet af eftermiddagen når vi frem til den lille by Stepantsminda (tidl. Kazbegi), hvor vi skal overnatte i et lokalt gæstehus. Middagen indtages i et lille traktørsted, der efter vores danske rejseleders mening laver Georgiens bedste khinkali (kogte melboller med kødfyld). (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 5. Kazbegi - Gergeti – Tbilisi

Efter morgenmaden skifter vi midlertidigt vores bus ud med firehjulstrækkere og kører med dem op til den fantastisk beliggende lille kirke Tsminda Samemba fra 1300-tallet ovenfor landsbyen Gergeti ved foden af bjerget Kazbek (5033 m.). Hvis vej- og vejrforholdene tillader det tager vi derefter endnu en udflugt med firehjulstrækkerne til Dzhuta eller en anden bjerglandsby i nærheden af Stepantsminda med frokost i landsbyen. Alternativt en tur til Darial-kløften, omtalt af den romerske historiker Plinius som “Porta Caucasica” , hvor Terek-floden danner grænse til det russiske Nordkaukasus. I dette tilfælde spises der frokost i Stepantsminda og midt på eftermiddagen vender vi påny næsen mod Tbilisi og aftensmaden. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 6. Tbilisi – Sighnagi

Efter morgenmaden i vores hotel i Tbilisi kører vi med vores bus denne gang mod øst til landskabet Kakhetien. Her gør vi først holdt ved det omfattende klosterkompleks David Garedzha fra 500-tallet, reelt 12 forskellige klostre, af hvilke vi besøger to – Lavra og Udabno. En sen frokost nydes i en restaurant tilbage ved hovedvejen og i nærheden skal vi overvære bagning af brød i en traditionel jordovn. Efter frokost fortsætter vi via kirken i Bodbe til den historiske by Sighnaki, hvor vi går en aftentur og spiser til middag før vi checker ind i et i et privat gæstehus for overnatning.(Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 7. Sighnagi - Gremi - Aliverdi – Telavi

Efter morgenmad og check out fra vores logi fortsætter vi videre ind i Kakhetien gennem Alazani-dalen. Første stop er klosteret Nekresi fra 300-tallet, der nås efter en 45 minuters gåtur, hvorefter vi kører videre til den smukke Mtavarangelozi-kirke fra 1500-tallet i Gremi, i hvis nærhed vi nyder en let picknic-frokost. Efter frokost beser vi desuden klosteret Alaverdi fra 1400-tallet samt Ikhalto-akademiet fra 1100-tallet, det ene af de to lærdoms-centrer, der blev oprettet af kong Davit Agmashenebeli (Byggeren) i Georgiens middelalderlige storhedstid. Middagen med vinsmagning nydes i landsbyen Napareuli hos en privat familie. Dagen afsluttes i byen Telavi, hvor vi indkvarteres. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 8. Telavi - Tsinondali – Tbilisi

Efter morgenmad og checkout fra vores logi går vi en tur i Telavi, hvor vi besøger kong Iraklis d. II’s persiskt-inspirerede palads fra midten af 1700-tallet og byens vartegn – et 800-årigt platantræ. Siden fortsætter vi med vores bus til Tsinondali, Tjavtjavadze-slægtens sommerresidens i 1800-tallet, der udgjorde en litterær salon for alle det datidige Georgiens kulturelle og politiske lederskikkelser. Her beser vi dels husmusæet og den engelsk-inspirerede slotspark inden vi slutter i den imponerende vinkælder, der fremstiller flere af Georgiens kendteste vine (en smagsprøve er indkluderet i prisen). Herefter er det tid til at vende tilbage til Tbilisi, denne gang via Gombori- bjergene med en let frokost undervejs i en landevejs-cafe. I nærheden ligger også klostrene Dzhveli Shuamta og Akhali Shuamta, som vi kort beser og inden Tbilisi gøres endnu et kort ophold ved fæstningsruinen Ujarma, de kakhetiske kongers slægtsborg. Om aftenen spiser vi en fælles afskedsmiddag i en lokal restaurant med georgisk folklore. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 9. Tbilisi – Skandinavien

Morgenmad på hotellet og transfer til lufthavnen, hvor vi tager afsked af vores guide inden vi flyver tilbage til Skandinavien med en enkelt mellemlanding. (Morgenmad og måltid på flyet indgår)