Rejse til Sudan

Kort over Rejse til Sudan

Dag 1. Skandinavien – Khartoum

Fly fra Skandinavien. Ankomst til Khartoum lufthavn hvor vi mødes af vores lokale repræntant der kører os til vort hotel i Khartoum. (Måltid på flyet indgår)

Dag 2. Khartoum (byrundtur)

Efter morgenmad på hotellet bliver vi hentet af vores guide der idag skal tage os med på en spændende byrundtur i Khartoum. Vi begynder ved den Arkæologiske Museum der har en fantastisk samling af spændende genstande fra det nordlige Sudan. Mest imponerende er to smukke templer som UNESCO reddede og flyttede da egypterne anlagde Nassersøen. Vi krydser derefter Nilen hvor den Blå og Hvide gren af floden løber sammen i nærheden af presidentpaladset. Her blev Khartoums guvernør General Gordon halshugget i 1885 af Mahdistoprøret, nationalhelten Mahdi kæmpede for et uafhængigt Sudan og når vi når Sudans gamle hovedstad Omdurman på den anden side af floden ser vi hans grav. Vi spiser frokost på en lokal restaurant i Omdurman og besøger derefter det intressante Khalifas House (åbent torsdag og fredag) som er et lille museum der beskriver historien om Mahdi og mahdisterne (Mahdiya). Vi tager derefter videre til Omdurmans farverige og myldrende marked og når vi nærmer os solnedgang har den unikke mulighed at opleve en dervisch ceremoni (sufisk dans) ved sufimesteren Ahmed Al Nil’s grav (kun fredage). Vi bliver derefter kørt tilbage til hotellet i Khartoum for overnatning. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 3. Khartoum – Naga – Mussawarat – Meroe

Efter morgenmad på hotellet checker vi ud og påbegynder vores spændende rejse nordpå. Efter ca 50 km når vi et ørkenområde med store runde stenblokke der er den ene ende af den bjergformation der udgør Nilens sjette katarakt (vandfald). Her forlader vi landevejen og kører ud i ørkenen gennem et goldt landskab, en plateau med akacietræer, som er grundigt spiste af de lokale kameler. Efter ca 30 km når vi Naga, en af de to steder fra den meroitiske periode. Her kan vi se et tempel tilegnet Apedemak, en smuk bygning fra århundredet før vor tidsregning med stenrelieffer der forestiller den løvehovede gud, Farao’en, adelsmænd samt flere offerceremonier. Tæt herpå står en ”kiosk” med søjler og loftsbuer, en stilblanding med både egyptiske, romerske og græske træk. Guden Amon har et tempel lidt længere væk med en mængde statuer og en smukt dekoreret port. Senere fortsætter vi til Mussawarat, som ligger malerisk i et dalstrøg omgivet af høje, ikke så langt fra Naga. Ruinerne er af et stort tempel – bygget i det sidste århundrede f.v.t.- som i sin storhedstid spillede en vigtig rolle i  kongeriget. Templets karakteristiske ”store indhegning” består af en mængde konstruktioner og murer der omgiver templet. Det store antal elefanter som findes afbildet her giver os en ide om at dette dyr var vigtigt i området tidligere. På den anden side af en stor ”wadi” (udtørret floddal) står endnu et tempel tilegnet Apedemak. Det er blevet restaureret af en tysk arkæologisk ekspedition.  Vi spiser picnic frokost i området inden vi kører tilbage til landevejen og kører videre mod vores teltlejr i Meroe. Efter et stykke vej ser vi, på toppen af en bakke, over 40 pyramider, nogle af dem perfekt bevarede - vi er nu kommet til den kongelige by og gravplads Meroe. Vi kører direkte til vores fuldt udstyrede permanente teltlejr der ligger lige ved siden af og har en fantastisk udsigt over pyramiderne. Middag og overnatning i teltlejren. (Morgenmad, frokost og middag indgår).

Dag 4. Meroe – Gravene og den kongelige by

Det kongelige gravsted ligger ca 3 km fra Nilen på nogle bakker dækket af gyldent sand. Pyramidernes konturer står skarpe mod himlen og hver pyramide har sit eget gravkapel med vægge smukt dekorerede med relieffer, som skildrer kongens liv samt offerceremonier til guderne. Om eftermiddagen flytter vi os længere op langs Nilen og besøger kongebyens ruiner. Udgravningerne viser at byen Meroe dækkede et stort areal med kongebyen i midten , omgivet af flere bydele og en bymur. Størstedelen af området er endnu ikke udgravet og består af en mængde små høje dækket af fragmenter af rød ler. Om aftenen spiser vi middag og overnatter i teltlejren. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 5. Meroe – Karima

Efter morgenmaden forlader vi Meroe for at rejse nordpå langs Nilen til byen Atbara, hvor floden af samme navn løber ud i Nilen. Her krydser vi Nilen og kører ind i Bayuda-ørkenen, et område som er ”omringet” af Nilen hvis løb hér slår en bue næsten som en fuld cirkel mellem den fjerde og den sjette katarakt. Dette ørkenlandskab består mest af sorte skarpe basaltbjerge med gamle koniske vulkaner og store områder med stenørken og dale der krydses af ”wadi’er” med sparsom vækst som knapt noget kan overleve på; alligevel kan man være heldig at se små flokke af gazeller strejfe omkring. Sandsynligvis får vi også øje på nogle af de isolerede Bisharin-nomader der lever i hytter nær de ganske få brønde som findes, hvor de overlever tak være deres kameler. Når vi kommer frem til byen Merowee krydser vi tilbage over Nilen og rykker ind på det bekvemme Nubian Rest House i Karima hvor vi spiser middag og hviler ud. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 6. Karima -Jebel Barkal – El Kurru – Karima

I den nubiske ørken har man bjerget Jebel Barkal som et sigtepunkt der kan ses på mange, mange kilometers afstand. Dette ensomt beliggende røde sandstensbjerg har man anset for at være helligt lige siden oldtiden og ved foden af bjerget ligger et stort tempel helliget det nubiske riges farao´er og deres beskytter, guden Amon. Dette hellige bjerg, ”Nubiens Olympen”, var det religiøse hjerte i Nubien i mere end tusinde år. Udover ruinerne af det store tempel ser man også en del skulpturer der forestiller væddere. Man mener at hele rækker af væddere således har flankeret den lange allé der går ned til den kongelige bådkaj ved Nilens bred . Udhugget i bjergvæggen er der store rum fyldt med relieffer. Det kongelige gravsted i den gamle by Napata, Nubiens hovedstad under førmeroitisk tid (800 – 400 f.v.t), havde et stort antal pyramider fordelt på tre steder: et par hundrede meter nord for Jebel Barkal, i El Kurru godt 10 km syd for Jebel Barkal og i Nuri som ligger ved Nilens modsatte bred. Vi skal nu til El Kurru og se på to af de udgravede gravsteder under pyramiderne. Disse, der er delvist sammenstyrtede, er fyldte med billeder af farao’er, guder og farverige hieroglyfiske inskriptioner. Rejsen fortsætter så igennem et stykke ørken som er rigt på fossiler i form af forstenede træer og om aftenen er vi tilbage i Nubian Rest House i Karima hvor vi spiser middag og overnatter. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 7. Karima – Old Dongola – Karima

Vi vil idag færdes langt men dagen er fuld af intressante oplevelser og besøg. Tidligt om morgenen forlader vi Karima og følger Nilen indtil vi når det spændende sted Old Dongola. Her finder vi resterne af et koptisk tempel med smukke marmorsøljer, her er også flere andre ruiner af blandt andet kirker ved Nilens strand. Området her er en meget central del av den nubiske region. Befolkningen lever i små byer der ligger udspredt blandt gyldne sandklitter og palmelunde, og man taler et andet sprog end den arabiske befolkning i det nordlige Sudan. Også den islamiske tro adskilder sig fra resten af landet og er ikke så strikt, kvinder dækker ikke sine ansigter og taler gerne med fremmede der kommer på besøg. En del typiskt nubiske huse er pragtfuldt dekorerede med farveglade mønstre og blomster. Gæstvenligheden er næsten overvældende her og man byder med glæde besøgende med hjem til at dele et måltid eller til en kop lokalt krydret the. Vi spiser vores picnincfrokost i området og om aftenen vender vi tilbage til the Nubian Rest House i Karima hvor vi spiser middag og overnatter. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 8. Karima – Bådtur på Nilen til Nuri – Karima

Vi starter efter morgenmaden med at gå på det lokale marked og opleve denne del af nubiernes daglige liv. Bagefter skal vi ombord på en turbåd som bringer os op ad floden, hvor vi har tid til at nyde udsigten til sandbankerne og de opdyrkede småøer. Lidt længere nordpå kommer vi til det område som tidligere var Nilens fjerde katarakt, fyldt med vandfald og stærke strømme, men som nu er Merowee – dammen (bygget 2008). Vi spiser vor picnicfrokost her et sted for at senere fortsætte vor bådrejse nordpå til pyramiderne i Nuri. Når vi har set os mætte på disse krydser vi floden for at køre tilbage til Karima og Nubian Rest House, hvor vi spiser middag og overnatter. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 9. Karima – Khartoum

I dag forlader vi Karima og kører sydpå gennem den vestlige ørken. Vi spiser frokost undervejs i et ”chai house” hvor rejsende og lastbilschauffører holder pause. Ud på eftermiddagen når vi frem til Khartoum og checker in på hotellet for en sidste overnatning i det spændende Sudan. Resten af dagen på egen hånd. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 10. Khartoum – Skandinavien

Transfer til lufthavnen for fly hjem til Skandinavien. (Morgenmad og måltid på flyet indgår)