Grupperejse til det eventyrsrige Oman

Sur - Rejser til Oman

Kort over Rundrejse gennem det eksotiske Omans natur og kultur

Dag 1. Skandinavien – Muscat

Fly fra Skandinavien til Muscat med ankomst sent om aftenen/tidligt næste morgen. (Måltid på flyet indgår)

Dag 2. Ankomst Muscat

Ankomst til Muscat, modtagelse i lufthavnen og transfer til vort hotel for indcheckning og tid tid at hvile efter den lange flyrejse, resten af dagen på egen hånd. (Morgenmad indgår)

Dag 3. Muscat City tour (Grand Mosque – Fish & Veg. Souq – Bait Al Zubair Museum – Sultan’s palace – Jalali & Mirani Forts – Muttrah Souq)

Efter morgenmad på hotellet besøger vi den smukke store moské i bydelen Azaibah. Moskéen er et arkitektonisk mesterværk og et eksempel på en typisk, nutidig arabisk byggestil. Vi besøger videre det lokale marked hvor der handles flittigt med dagens fangst fra havet og bøndernes frugt og grøntsager og ser også Sultanens palads som flankeres af de portugisiske 1500-tals fæstninger Jalali og Mirani. Derefter besøger vi Omans største indendørs marked, Muttrah Souq, der bygget i traditionel stil. Med både gamle og nye handelsvarer til salg kan vi finde mange spændende ting her, her bliver handlet med alt fra sølvsmykker til Khanjars. Inden vi bliver bragt tilbage til hotellet har vi selvfølgelig også god tid til at gå på opdagelse på egen hånd. (Morgenmad indgår)

Dag 4. Muscat- Musandamhalvøen – (Khasab City tour)

Vi spiser morgenmad på hotellet og kører derefter til lufthavnen og indenrigsflyet til Khasab, hvortil vi ankommer om formiddagen og checker ind på Khasab Hotel. Byen ligger på halvøen Musandam, som ikke har landforbindelse med resten af Oman men ligger nord for Emiraterne. Halvøen har en meget bjergrig og smuk kyststrækning og vandet har en rig marin fauna. Eftermiddagen tilbringer vi i oasen og byen Khasab, som hovedsageligt lever af fiskeri. Vi får også tid til at besøge endnu en gammel 1500-tals fæstning fra portugisernes tid. Overnatning i Khasab. (Morgenmad indgår)

Dag 5. Khasab – udflugt på havet (traditionel Dhow sejlskib)

Om morgenen går vi ombord på en traditionel Dhow (sejlskib), som sejler langs kysten i den smukke Khor fjord med de mange delfiner og farvestrålende koralrev. Bjergene rejser sig højt fra de kridhvide strande og vi har en fantastisk udsigt fra båden. Vi indtager frokosten ombord og nyder delfinerne omkring os; ind imellem ligger vi for anker for at snorkle mellem de farverige rev. Overnatning i Khasab. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 6. Khasab bjergsafari (Jebel Harim – Khor Najid)

Efter morgenmaden kører vi afsted i 4-hjulstrukne biler for at udforske Jebel Harim – (Kvindernes bjerg), som måler 2.087 m.o.h. Vi kører gennem dalgangene op i bjergene og udsigten er overvældende. Fra Sayh plateauet på 1.100 meters højde åbner den mægtige Dibba Kløft sig højere oppe og her finder vi bl.a. en hel bjergvæg med fossiler der er flere millioner år gamle. På vejen tilbage passerer vi Khor Najid fjorden med vid udsigt over kysten og Omanbugten. Overnatning i Khasab. (Morgenmad indgår)

Dag 7. Khasab - Muscat

Vi spiser morgenmad på hotelletog bliver derefter kørt til lufthavnen for indenrigs fly tilbage til Muscat. Indcheckning på vort hotel og resten af dagen på egen hånd. (Morgemad indgår)

Dag 8. Muscat - Nizwa Fort – Nizwa Souq - Bahla - Jabrin – Tanuf - Nizwa

Vi checker ud fra vort hotel efter morgenmaden og kører ind i landet mod Nizwa igennem Sumail kløften, som adskiller den østlige ende af bjergkæden Hajar fra den vestlige, der løber parallelt med Omans nordkyst. Vel fremme i Nizwa kan vi se paladset, hvorfra det gamle kongerige Nizwa blev regeret. Vi besøger det runde fort fra Yarubadynastiet og går på det lokale marked i Nizwa for at se på det store udbud af lokalt sølvarbejde, specielt de traditionelt udsmykkede bælteknive – Khanjars. Rejsen går videre til Bahla, som er området for den ældste civilisation i Oman og også optaget på UNESCO’s verdenskulturarvsliste. Her ser vi et nyligt restaureret fort, bygget af ler. Bahla er i dag kendt som pottemagernes by og vi benytter lejligheden til at besøge nogle aktive pottemagere i byen. Ikke langt fra Bahla besøger vi Bastionen i Jarbin, som var kongesædet for Yarubadynastiet 1624-1744. Inden vi vender tilbage til Nizwa besøver vi den gamle ruinby Tanuf og dets krystalklare ferskvandskilder. Overnatning på hotel i Nizwa. (Morgenmad indgår)

Dag 9. Friday Market – Jebel shams – Al Hamra – Misfat Al Abrein – Nizwa

Efter en tidlig morgenmad tager vi på det store traditionelle fredagsmarked. Hver fredag kommer folk fra bjergbyerne ned for købe og sælge geder og andre dyr; markedet er den centrale mødes- og handelsplads for områdets befolkning og en oplevelse i sig selv. Herefter begiver vi os afsted på en heldagstur i 4-hjulstrukne biler og vores første mål er bjerget Jebel Shams – Solens bjerg. På vejen op ad det over 3 000 m høje bjerg træffer vi de lokale indbyggere – Shawawis, der væver og sælger uldne tæpper i egne røde, brune og sorte mønstre. Vel oppe på toppen har vi enestående udsigt ned i dybet af “Oman’s Grand Canyon”. Turen går videre til landsbyen Al Hamra med landets ældste stadigvæk beboede huse; hele landsbyen hænger på en bjergside. Efter frokost fortsætter vi til den pittoreske landsby Misfat Al Abrein der ligger udsøgt på en bjergside; livet er enkelt og traditionsrigt og tiden synes at stå stille hos de venlige bjergfolk. Overnatning i Nizwa. (Morgenmad og frokost indgår).

Dag 10. Nizwa – Birkat al Mawz – Al Mansfah – Sharqiya Sands (Wahiba Sands)

Vi spiser morgenmad og checker ud for at forlade Nizwa og køre til oasen Birkat Al Mawz for at nyde den smukke natur. Vi fortsætter derefter mod Ibra hvor vi finder den forladte handelsby Al Mansfah, som trods at det er flere hundrede år siden den blomstrede, stadig har sin oprindelige charme og karakter. Så småt nærmer vi os et landskab af bølgende gyldne sandklitter i Wahabi Sands der fører tankerne til gamle tiders karavaner. Vi kører på højderygge og gennem dale af sand og kommer frem til campen hvor en velfortjent middag venter os hos ørkenens beduiner. Overnatning i desert camp. (Morgenmad og middag indgår)

Dag 11. Wahiba Sands (Sharqiya sands) – Sur Dhow yards – Ayjah village – Turtle watch – Ras al Had

At vågne ved solopgang i ørkenen er en speciel oplevelse. Varmen stiger hurtigt med solens stråler og dagstemperaturen kan midt om sommeren passere 50° C, men ved denne tid på året holder den sig på et behageligt niveau. Vi spiser morgenmad og kører fra Wahiba Sands gennem Wadi Bani Khalid, en af Omans smukkeste dale med endeløse dadelhaver, små landsbyer, frodige oaser og krystalklare søer. Vi kører derefter videre mod kysten og byen Sur, som tidligere var den store havn mod Østafrika. Her byggede man de store traditionelle Dhows, et gammelt håndværk som nu mest udføres maskinelt. På vejen passerer vi landsbyen Ayjah, bygget i typisk omansk stil. Ud på eftermiddagen checker vi ind på Ras Al Had Hotel og har tid til at finde et sted og spise før aftenens udflugt til Ras Al Jinz. Her kommer årligt ca 100 000 havskildpadder op på stranden for at lægge æg, hvilket gør Ras Al Jinz til et af verdens vigtige steder for deres overlevelse. De nyklækkede unger graver sig op af sandet i de tidlige morgentimer og finder ud i havet hvor de tilbringer de næste 30-50 år før de bliver kønsmodne og vender tilbage for at slutte cirklen. (Morgenmad og middag indgår)

Dag 12. Ras al Had – Wadi Tiwi – Fins Beach – Bimah Sinkhole – Muscat

Vi checker ud fra hotellet for at i løbet af dagen følge kystvejen op til Muscat. Vi kører gemmen det billedskønne Wadi Tiwi og kommer efterhånden frem til den hvide sandstrand Fins Beach, hvor vi spiser vore picnic frokost. Efter frokost besøger vi den dybe gravsænkning Bimah Sinkhole, en spektakulær geologisk formation i landskabet, for siden at følge den smukke bjergrige kyst op til Muscat hvor vi checker ind på hotel for overnatning. (Morgenmad og picnic frokost indgår)

Dag 13. Muscat – Salalah – Salalah City tour (Heritage Souk – Gold Souk – Al Husn)

Efter morgenmaden checker vi ud fra hotellet og bliver kørt til lufthavnen for indenrigs fly til Salalah i det sydlige Oman, hvor vi ankommer inden frokost og checher ind på vort hotel. Om eftermiddagen kører vi gennem de frodige kokos, papaya og bananplantager, hvor frugterne er til salg langs vejen. Salalah ligger i Dhofar regionen som er kendt siden urtiden for den dyrebare myrrah, og røgelsesduften er allestedes nærværende i områdets byer og landsbyer. Salalah er kendt for sine markeder og vi besøger Heritage Souk med traditionelt håndværk og røgelse, The New Souk som er et typisk arabisk marked og Gold Souk som tilbyder traditionel Dhofar ornamentik. På vejen kommer vi forbi Al Hafa hvor vi ser traditionelle karavaneseraier med deres karakteristiske døre og vinduer. Vi ser også Sultanens palads i Al Husn og besøger til slut The Old Souk, hvor man sælger røgelse og traditionelle klæder og tekstilier. Aftenen spenderes på egen hånd. Overnatning i Salalah (Morgenmad indgår).

Dag 14. Heldagsudflugt från Salalah (Taqa – Sumhurum – Khor Rori – Wadi Darbat – Dhofar mountain – Jobs Tomb – Mughsayl)

Efter morgenmad kører vi østpå til kystbyen Taqa som idag er kendt for sit sardinfiskeri, men som en gang var den havn hvor den dyre røgelse blev lastet på skibe og fragtet ud i verden. Taqa anses også for at være det sted hvor Dronning Shebas legendariske palads lå, og vi besøget dets ruiner. Der er andre interessante slotte i området og på vejen tilbage til Salalah besøger vi Bin Alis grav, et smukt eksempel på middelalderlig islamisk arkitektur, og den pittoreske gamle havneby Mirbat. Efter frokost I Salalah fortsætter turen vest for byen gennem Qara bjergene, vi ser undervejs de smukke Dhofar bjerge og kommer så frem til profeten Job´s grav. Herfra har en fantastisk udsigt over sletten Al Garbib og over Salalah. På vej tilbage kører vi igennem områder hvor de mytiske træer med den gyldne bark vokser, barken er i virkligheden gylden doftende harts som man endnu idag laver røgelse af. Vi stopper og nyder duften af disse træer. Overnatning på vort hotel i Salalah. (Morgenmad indgår)

Dag 15. Salalah - Muscat

Om formiddagen har vi tid til enten at nyde Salalahs herlige strande eller gå en tur rundt i byen. Om eftermiddagen checker vi ud fra hotellet og kører til lufthavnen og indenrigsflyet til Muscat. Her checker vi ind på hotel for en enkelt overnatning. (Morgenmad indgår)

Dag 16. Muscat – Skandinavien

Transfer til lufthavnen for fly hjem til Skandinavien.