rejser til marokko

Atlasbergen

rundrejser til marokko med orienttravel

Kort over Rundrejse gennem Marokkos fire kongebyer

Dag 1. Skandinavien – Marrakech

Fly fra Skandinavien. Vi ankommer til lufthavnen i Marrakech og bliver her modtaget af vores lokale repræsentnant der tager os til vort hotel.

Dag 2. Marrakech (byrundtur med Saadiens grav, Mellah, Djemma El Fna, Bahiapaladset og Koutoubia)

Efter morgenmad bliver vi hentet af vores guide der tager os med på en rundtur i den gamle kongeby Marrakech. Vi begynder i det jødiske kvarter inde i medinaen – Mellah – hvor vi besøger Saadiens dynastiets omhyggeliget udsmykkede gravplads fra 1700-tallet. I Mellah besøger vi også Bahia Palace der blev bygget for kun 140 år siden og var ferdigt omkring år 1900. Her boede storvisiren Ba Ahmed med sine fire koner, sine mange konkubiner og alle sine børn. Endnu idag bruges dele af Bahia Palace for officielle kongelige begivenheder. Efter den historiske inledning af dagens rundtur i Marrakech, er det nu tid til at opleve det berømte og spektakulære torv Djemma El Fna som er et bombardement af folklore, underholdning, duft, magi og mennesker. Et farverigt samligssted for alle slags mennesker der hver aften hele året lader sig underholde. Djemma El Fna er med på UNESCO’s verdensarvsliste og er virkellig et vindue til århundreder af lokale traditioner. Slangetemmere, troldmænd, jonglører, mavedansere, musikere og medicinmænd er nogle af de eksotiske ting vi kan opleve her, side om side med duftende mad og krydderier. Lige ved siden af torvet ligger souken, eller bazaaren, med over 4000 butikker, hvilket gør den til Nordafrikas største. Her kan man hurtigt fare vild inde bland labyrinterne af små gader og gyder. Fra torvet kan vi også se den berømte Koutoubia moské der blev påbegyndt af Almoravides dynastiet allerede i begyndelsen af 1000-tallet, men først bygget ferdigt af Almohad dynastiet år 1147. Moskéen siges være en af de smukkeste i verden og en omfattende renovering er for nylig afsluttet så vi kan nyde moskéen i sin fulde pragt. Resten af eftermiddagen spenderes på egen hånd. (Morgenmad indgår)

Dag 3. Marrakech – Casablanca (kort byrundtur med Hassan II moské, Mohamed V Square och Notre Dame de Lourdes) – Rabat

Vi spiser morgenmad og forlader derefter Marrakech for at rejse nordpå mod Casablanca. Her tager vi på en lille byrundtur hvor vi ser den smukke moské Hassan II der ligger helt ud til vandet på cornichen. Vi kører derefter gennem Casablanca for at kommet il bykernen og Mohamed V Square i Habous-kvareteret hvor vi finder Notre Dame de Lourdes Cathedral. Efter denne korte byrundtur går rejsen videre til Rabat hvor vi checker ind på hotel når vi kommer frem. (Morgenmad indgår)

Dag 4. Rabat (Mausoleet over Mohammed V) – Meknes (Moulay Ismails grav og palads, Bab el-Mansour, Bab El Khemis) – Volubilis – Fès

Når vi har spist morgenmad på hotellet møder vi vores chauffør/guide der skal tage os på en kort byrundtur i Rabat – landets hvide hovedstad. Her ser vi blandt andet det berømte mausoleum over Marokkos tidligere konge Mohammed V og hans søn Hassan II, bygget af Carreramarmor fra Italien. Lidt senere forlader vi Rabat og kysten og tager vi videre til den smukke kongeby Meknes et stykke ind i landet, Meknes blev bygget til hovedstad af Moulay Ismail på 1500-tallet og er omgivet af en flot bymur. Moulay Ismail var en farverig mand der gjorde alt i stor skala. Det siges at han havde ikke mindre end 500 konkubiner og over 1000 børn. Vores byrundtur i den gamle by inkluderer blandt andet hans grav og vi ser også de imponerende byporte Bab el-Mansour og Bab El Khemis. Om eftermiddagen fortsætter vores rejse til Fès, der ifølge UNESCO er verdens mest vel bevarede middelalderby. På vejen besøger vi Volubilis som var romernes hovedstad i Marokko i deres stormagtstid og her findes stadig en mægtig triumfbue og flotte velbevarede gulvmosaikker. Vi passere også Moulai Idriss hellige by, der helt frem til 1917 var lukket for ikke muslimer, inden vi endelg kommer frem til Fès hvor vi checker ind på vort hotel for ovenratning. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 5. Fès (byrundtur med Medersa Bou Inania og Nejjarine Fountain)

Fès er historiskt og kulturelt helt unik, ifølge UNESCO verdens mest vel bevarede by fra middelalderen. Efter morgenmad på hotellet tager vi ud på en historisk byrundtur i den gamel by der en omringet af mure og gennemkrydses af uendeligt mange små gader og gyder. Vi besøger her Medersa Bou Inania fra 1300-tallet med fantastisk udsmykning og arkitektur. Medersa, eller madrasa som det også kan staves og udtales, er et arabisk ord der betyder skole eller institution for studier, ofte islamiske og derfor ofte beliggende ved eller i tilslutning til en moské. Ved Nejjarine Square finder vi det smukke Nejjarine Fountain med smuk marokkansk mosaik. I medianaen spadserer vi gennem de smalle, ind imellem meget smalle, gader der myldrer af værksteder og butikker, blandt andet typiske marokkanske læderværksteder. Her bliver man virkelig kastet tilbage i historien og kan forestille sig hvordna livet var i en by i middelalderen. Middag og overnatning på vort hotel i Fès. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 6. Fès – Ifrane – Azrou (cederskoven) – Khénifra (Oum Rabii-kilderne) - Beni Mellal (Ksar Ain Asserdoune)

Efter morgenmad forlader vi Fès for at opleve noget af Marokkos fantastiske natur langs Atlasbjergene. I provinsen Ifrane, også kaldet ”lillle Schwiz” besøger vi førfst berberbyen Azrou med sin smukke cederskov og vilde berberaber. Vi fortsætter derefter mod Khénifra og Oum Rabii-kilderne og spiser frokost under vejs. Den billedskønne udsigt glider forbi mens vi kørerindtil vi endelig når frem til Beni Mellal ved foden af Atlasbjergene. Vi besøger her områdets kilder og Ksar Ain Asserdoune, en højt beliggende fæstning med pragtfuld udsigt over Beni Mellal med oliventræer og apelsintræer. Om aftenen vender vi tilbage til vort htoel i Beni Mellal for middag og overnatning. (Morgenmad indgår)

Dag 7. Beni Mellal – Bin el Ouidane – Vandfaldet i Ouzoud – Iminifri-grotten – Marrakech

Idag skal vi køre tilbage til Marrakech og forlader derfor Beni Mellal efter morgenmad på hotellet. Vi kører sydpå langs den naturskønne vej til den lille by Bin El Ouidane og passerer her søen med samme navn. Den blanke sø med de mægtige bjerge i baggrunden er et syn vi sent skal glemme. Lidt længere mod sydvest besøger vi det flotte vandfald i Ouzoud der betyder ”oliven” på det lokale berbersprog, og har fået sit navn af alle oliventræer i omegnen. Efter frokost besøger vi Iminifri-grotten og den naturlige bro over ravinen der blev formet for ca 1,8 millioner år siden. Når vi til sidst kommer frem til Marrakech checker vi ind på vort hotel og har aftenen på egen hånd. (Morgenmad indgår)

Dag 8. Marrakech – Skandinavien

Transfer til lufthavnen for fly hjem til Skandinavien. (Morgenmad indgår)