rejser til marokko med orienttravel

rejser til marokko

Draadalen

rejser til marokko med orienttravel

En bild på garveriet i Fes

rundrejse til marokko

rejser til marokko

Merzouga

Kort over Rundrejse i Marokko

Dag 1. Skandinavien – Casablanca

Vi ankommer til lufthavnen i Casablanca og bliver mødt af vores lokale represæntant der tager os til vores hotel. (Måltid på flyet og middag på hotellet indgår)

Dag 2. Casablanca (Hassan II moskén, Habbous, medinaen) – Rabat (Mausoleet, Tour Hassan moskén, Bouregreg) – Fès

Tidligt om morgenen checker vi ud fra hotellet og tager på en lille byrundtur i Casablanca. Med sine flotte Art Deco bygninger fortjæner Casablanca sit kælenavn ”Marokkos Miami”. Her er meget spændende arkitektur at se, fra tredivernes Cathedrale Sacre-Coeur til den smukke Hassan II moské, området Habbous og den gamle medina. På Boulevard d'Anfa, kantet af palmer, myldrer det af hyggelige restauranter og gadecaféer. Vi tager nordpå langs kysten til Rabat – landets hvide hovedstad. Her ser vi først det berømte mausoleum over Marokkos tidligere konge Mohammed V og hans søn Hassan II, mausoleet er bygget i smuk Carreramarmor fra Italien. I Rabat ser vi også Tour Hassan moskéen fra det mægtige Almohaddynasti og så er der tid til at tage en spadsertur i det gamle sørøverkvarter Bouregreg. Derefter nyder vi delikate marokkanske kager på Café Maure inden vi fortsætter rejsen ind i landet til den spændende middelalderby Fès. I løbet af dagen kører vi i alt ca 300 km og vel fremme i Fès checker vi ind på vort hotel og har derefter tid på egen hånd. (Morgenmad indgår)

Dag 3. Fès (byrundtur: Kaourouinmoskéen, Medersa Attarin, Moulay Idriss II grav, den gamle medina)

Fès er historiskt og kulturelt helt unikt, ifølge Unesco den bedst bevarede middelalderby i hele verden. Efter morgenmad på hotellet tager vi afsted på en byrundtur hvor vi først oplever den gamle medina med bygninger som Kaourouinmoskéen fra 800-tallet, universitetet Medersa Attarin fra 1300-tallet og den smukt dekorerede grav over byens grundlægger Moulay Idriss II. Den gamle by er omgivet af en mur og gennemkrydses af en mængde smalle og skæve gader. Vi spadserer gennem de smalle gader der myldrer af forskellige værksteder og butikker, blandt andet de typiske marokkanske læderværksteder. Her bliver man virkelig kastet tilbage i historien og man kan nemt forestille sig hvordan livet i en middelalderby har været. Om eftermiddagen besøger vi en marokkansk familie og bliver i deres hjem budt på dejlig myntethe og kager. Resten af dagen spenderes på egen hånd. (Morgenmad indgår)

Dag 4. Fès – Volubilis - Meknes (Moulay Ismails grav, Bab El Mansour, marknadet) – Fès

Efter morgenmad på hotellet skal vi på en udflugt der først tager os til den antikke by Volubilis, ikke langt fra Fès. Dette var en gang romernes hovedstad i Marokko og her findes stadig en flot triumfbue og fantastiske velbevarede gulvmosaikker. Fra Volubilis kører vi videre mod Meknes og passerer på vejen Moulay Idriss hellige by der helt frem til 1917 var lukket for alle andre end muslimer. Her spiser vi frokost. Vi når derefter frem til den smukke by Meknes der blev bygget med en omgivende mur og gjort til hovedstad af Moulay Ismail på 1500-tallet. Moulay Ismail var på mange måder en storslået mand der gennemførte alt han foretog sig i stor størrelse. Det siges at han havde ikke mindre end 500 konkubiner og mere end 1000 børn. Vores byrundtur i denne gamle by inkluderer blandt andet hans meget smukke grav. Vi kommer også til at se den flotte byport Bab El Mansour og vi besøger markedet der er specialiceret i dadler, tørret frugt og kager. Vi vender derefter tilbage til Fès og har resten af dagen på egen hånd. Overnatning på hotel i Fès. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 5. Fès – Ifrane – Midelt – Merzouga

Vi kommer idag til at rejse fra Fès i den nordlige del af landet langt sydpå til den mægtige Saharaørken, en rejse på over 400 km. Vi forlader Fès efter morgenmad og vores første stop er i vintersportbyen Ifrane, en by der ligeså godt kunne have ligget i de franske alper. Omgivet af høje cedertræer og smukke bjergsøer og med landets eneste gruppe af vilde berberaber er dette virkelig et smukt sted. Vi fortsætter sydpå og kommer til den lille berberby Midelt hvor man for ikke så længe siden fandt et komplet dinosaurskelet. Dinosauren fik navnet Atlassaurus Imelakei efter Nordafrikas største bjergkæde Atlasbjergene. Vi spiser frokost i Midelt inden vi kører videre og vi når til sidst til Erfoud, porten til Sahara hvorfra karavanerne udgik med fulde læs salt til hele Nordafrika. I Erfoud skifter vi køretøj til firhjulstrækker der tager os det sidste stykke vej til Merzouga og ørkenen. Vi når efter et stykke vej til tuaregernes ørkencamp hvor vi nyder en herlig middag og en ridetur på dromedarer i solnedgangen inden vi overnatter i campen. Hvis man ønsker kan man spare sin ridetur til solopgang næste morgen. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 6. Merzouga – Erfoud - Todra (Todraklyften) – Ouarzazate

At vågne op med solen i ørkenen er virkelig en fantastisk oplevelse. Stil din mobil til at vække dig tidligt og nyd en spadsertur i solopgangen inden vi spiser morgenmad sammen i campen. Efter morgenmad kører vi med jeep tilbage til Erfoud og derfra videre på landevejen mod vest der tager os til Todraklyften og Ouarzazate, en rejse på i alt ca 350 km. Den berømte Todraklyft er 300 m dyb og på nogle steder ikke mere end 8 m bred. Vi nyder en kort vandring i denne mægtige slugt og fortsætter derefter den sidste strækning til Ouarzazate. Ouarzazate blev bygget så sent som 1925 for at bekæmpe de berbiske rebeller i det sydlige Marokko. Vi checker her ind på hotel og aftensmad spiser vi på egen hånd. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 7. Ouarzazate (Atlas Studio) - Ait Ben Haddou – Marrakesh

Ouarzazate er idag mest kendt for sin filmindustri og efter morgenmad når vi har checket ud besøger vi Atlas Studio hvor flere berømte film er indspillet. Derefter kører vi til berberbyen Ait Ben Haddou og tager en spadsertur i denne meget gamle og smukke by, bygget af lertegl, palmetræ og sten. Ait Ben Haddou findes med på Unescos verdensarvsliste og betragtes som verdens bedst velbevarede kasbah, byen har stået scene for flere berømte filmproduktioner som Lawrence of Arabia og Jewels of the Nile med Michael Douglas. Inden vi fortsætter vores rejse nyder vi et glas sødt myntethe hos en berberfamilie og får en idè om hvordan man lever her. Fra Ait Ben Haddou kører vi derefter gennem bjergene over det spektaulære bjergpas Tizin Tishcka på 2160 m med en strålende udsigt over de høje Atlasbjerge inden vi kører ned på den anden side til den farverige by Marrakech ved foden af de smukke bjerge. Vi har i løbet af dagen kørt ca 250 km og vel fremme i Marrakech checker vi ind på en af byens vidunderlige riader. Arkitekturen i Marrakech domineres af så kladte riader. Riad betyder have på arabisk og riaderne i Marrakech er traditionelle hjem der omgiver pragtfulde gårdhaver beliggende i den gamle bykerne. Riaderne tilhørte byens ledende personer, rige handelsmænd eller famile til kongehuset og ligger ofte i nærheden af de kongelige paladser i Marokkos store byer. Traditionen tro har riaderne ikke nogen vinduer ud mod gaden, alle vinduer vender in mod den centrale gårdhave der ofte er smukt anlagt med et springvand eller en dam og en have med aplesin-, mandarin-, og citrontræer der lokker syngende småfugle til gårdhaven. Ude fra gaden, hvor man kun ser den hårde stramme teglmur, kan man ikke forestille sig den pragtfuldt indrettede inderside af bygningen. Bagved de tunge mæssingbeklædte døre åbner sig en verden med smukke værelser, smukt bemalede cedertræslofte, flotte træudskæringer, balkonger i støbejern og en stor mængde marokkanske antikviteter. Med kun få værelser – men alltid med flere saloner – er riaderne stille oaser af eksotisk luxus, de murede teglvægge isolerer riaderne fra gadelarmen og giver bygningen en behagelig temperatur hele året. (Morgenmad og frokost indgår)

Dag 8. Marrakech (byrundtur: Koutoubiamoskéen, Saadiendynastiets nekropol, det jødiska kvarter, markeder, medinaen, Djemma El Fna og Jardin Majorelle)

Om formiddagen skal vi på byrundtur i Marrakech, en spændende by med et fantastisk udvalg af kultur og arkitektur. Vi ser blandt andet Koutoubiamoskéens høje minaret og Saadiendynastiets flot dekorerede nekropol. Vi besøger derefter det smukke Bahia Palace hvor vi blandt andet hører om hvordan det var i de gamle tiders harem, paladset ejes endnu idag af det marokkanske kongehus. Derefter fortsætter vi gennem byens gamle jødiske kvarter og det farverige frugt- og blomstermarked. Vi fortsætter til det berømte torv Place de Djemma El Fna, der hver eftermiddag er flydt med akrobater, slangetæmmere og historiefortællere. Her spiser vi frokost og om spadserer i den gamle medina gennem krydderimarkedet og tæppehandlerkvarteret hvor hver enkelt tæppehandler endnu idag holder liv i den flere hundrede år gamle tradition.  Om eftermiddagen tager vi med hestevogn til Jardin Majorelle, Yves Saint Laurents smukke have i Marrakech inden vi aflutter dagen og rejsen med at om aftenen nyde en traditionel marokkansk afskedsmiddag på den hyggelige restaurant Dar Es Salam der ligger gemt langt inde i Marrakech gamle medina. Overnatning på riad i Marrakech. (Morgenmad, frokost og middag indgår)

Dag 9. Marrakech - Skandinavien

Transfer til lufthavnen i Marrakech for fly hjem til Skandinavien. (Morgenmad indgår samt måltid på flyet)