Rundrejse til spændende Arabemirater og gæstvenlige Oman

Kort over Rundrejse til spændende Arabemirater og gæstvenlige Oman

Dag 1. Skandinavien – Muscat

Fly fra Skandinavien til Muscat. Ankomst i lufthavnen og transfer til vores hotel for overnatning. (Måltid på flyet indgår)

Dag 2. Muscat (byrundtur)

Efter morgenmad på hotellet bliver vi hentet af vores guide der skal tage os med på en udflugt i Muscat. Vi besøger først byens store moské der er smukt dekoreret, blandt andet med et håndvævet (håndknyttet!) gulvtæppe der vejer hele 21 ton. Fra moskéen kører vi videre og besøger det Naturhistoriske Musæum. Vi kører langs strandpromenaden gennem det flotte villaområde Qurum og videre til det centrale Muscat og de ældste bydele. Her besøger vi markedet Muttrah Souq og har tid på egen hånd til at spadsere rundt blandt butikkerne. Vi kører efter dette ophold videre gennem byen og kommer til Al Alam paladset, smukt beliggende ved vandet mellem de to fort Jalali og Mirani. Jalalifortet blev bygget af portugiserne i 1558 og var i mange år Omans største fængsel. Miranifortet er bygget i forlængelse af den vestlige ende af den bymur der omgav det gamle Muscat og ligger smukt på en klippe ud mod havet. Vi nyder af udsigten og kører derefter tilbage til hotellet. Aftenen afnydes på egen hånd. (Morgenmad indgår)

Dag 3. Muscat – Quriyat – Fins Beach – Wadi Tiwi – Sur

Vi spiser morgenmad på hotellet og checker derefter ud for at tage videre på vores rundrejse og kører sydpå langs kysten. Først kommer vi til den lille fiskerby Quriyat hvor vi tager en kort pause og efter endnu et stykke på kystvejen sydpå forlader vi landevejen og kører istedet langs vandet helt nede på selve stranden. På vejen kommer vi forbi den dybe gravsænkning Bimah Sinkhole, en spektakulær geologisk formation i landskabet, og den langstrakte hvide sandstrand Fins Beach. Herfra kører vi ind mellem bjergene gennem Wadi Shaab klyften og mod den smukke dal Wadi Tiwi. I Wadi Tiwi finder vi små landsbyer med frodige frugthaver, byerne får sit vand gennem det gamle vandledningssystem ”falaj” der leder regnvand fra bjergene ned til plantagerne i den grønne dal. Efter et længere ophold i Wadi Tiwi fortsætter turen mod kystbyen Sur hvor vi checker ind på vort hotel. Om aftenen når vi har fundet os tilrette og spist aftensmad tager vi på ud til skildpaddereservatet Ras Al Jinz for at se skildpadder på stranden. Tilbage til hotellet for overnatning. (Morgenmad indgår)

Dag 4. Sur – Wadi Bani Khalid – Wahiba Sands

Efter morgenmad på hotellet bliver vi hentet af vores guide der skal tage os videre på rejsen ind i landet gennem Wadi Bani Khalid og videre til ørkenområdet Wahiba Sands. Inden vi forlader Sur besøger vi havnen hvor man stadig bygger de store traditionelle Dhows for hånd, et gammelt håndværk som idag også udføres maskinelt. Vi kører derefter ind i landet mod Wadi Bani Khalid - en af Omans smukkeste dale med endeløse dadelhaver, små landsbyer, frodige oaser og krystalklare søer, hvor vi standser og har mulighed for at svømme og køle os lidt af. Så småt nærmer vi os et landskab af bølgende gyldne sandklitter i Wahabi Sands som fører tankerne til tidligere tiders karavaner. Vi kører på højderygge og gennem dale af sand og kommer frem til campen hvor en velfortjent middag venter os hos ørkenens beduiner. Overnatning i ørkencamp. (Morgenmad og middag indgår)

Dag 5. Wahiba Sands – Nizwa – Jabrin – Bahla – Nizwa

Vi spiser morgenmad i campen og forlader derefter den bølgende ørken for at tage videre til Nizwa i de smukke Hajarbjerge. Nizwa har en lang historie og var blandt andet hovedstad i Julanda-dynastiet allerede på 500-tallet og i byen findes flere historiske bygninger. Vi besøger først Nizwa fort der er bygget på 1600-tallet for at forsvare hovedvejen gennem indlandet. Med sit store runde tårn dominerer fortet bybilledet, vi går op i tårnet på en smal spiraltrappe og fra toppen har vi en fantastisk udsigt over byen og bjergene. Vi fortsætter til Nizwa Souq der er den lokale marked kendt for sit store udvalg af lokalt sølvarbejde, specielt de traditionelt udsmykkede bælteknive – khanjars. Efter et længere ophold her tager vi videre til det tidligere kongesæde Jabrin Castle , også dette bygget i 1600-tallet og med smukke loftmalerier. Rejsen fortsætter og vi kommer forbi Bahla der er stedet for den ældste civilisation i Oman og nævnes på UNESCOs verdensarvsliste, i Bahla findes blandt andet et stort fort bygget i ler som er blevet restaureret på senere tid. Vi kommer til sidst frem til foden af Gebel Akhdar (det grønne bjerg)hvor vi overnatter.(Morgenmad indgår)

Dag 6. Nizwa – Al Hamra – Gebel Shams – Nizwa

Efter morgenmad på hotellet kører vi til bjergbyen Birkat Al Mawz og derfra videre til den pittoreske bjerglandsby Misfat Al Abrein der ligger udsøgt på en bjergside; livet er enkelt og traditionsrigt og tiden synes at stå stille hos de venlige bjergfolk. Vi lader bilen stå og spadserer gennem byen og nyder udsigten, vi ser også her det gamle vandledningssystem – falaj – der leder regnvand fra bjergene ned til byen. Vi kører så videre til byen Al Hamra og Gebel Shams der er Omans højeste bjerg på over 3000 m. Gebel Shams betyder solens bjerg og menneskerne der bor i området væver og sælger uldtæpper i smukke farver. Vi bliver lidt heroppe og vandrer et lille stykke (meget let vandring) for at opleve den fantastiske udsigt over Omans ”Grand Canyon” inden vi vender tilbage til Nizwa og hotellet. (Morgenmad indgår)

Dag 7. Nizwa – Ibri – Hafeet – Al Ain

Nå vi har spist morgenmad på hotellet checker vi ud for at tage videre på vores rejse, vi forlader Nizwa og kører nordpå til grænsen mod de Forenede Arabemirater og emiratet Abu Dhabi. Vi kører gennem smukke sandsstensbjerge i et område med meget marmor og kommer til byen Ibri der en kendt for den specielle ”desert rose” marmor. Vest for Ibri ligger grænsen mod Saudiarabien men vi fortsætter mod nord og krydser lidt senere grænsen til de Forenede Arabemirater ved foden af bjerget Hafeet. Herfra kører vi det sidste stykke vej til vores hotel i byen Al Ain. (Morgenmad indgår)

Dag 8. Al Ain – Abu Dhabi

Al Ain ligger i en stor oase i den østlige del af emiratet Abu Dhabi, i området findes mange kilder og Al Ain var et vigtigt opholdssted på karavaneruten i nord-sydlig retning hvor de ørkenrejsende kunne overnatte og hente nye kræfter. Her findes stadig et af landets kamelmarkeder der har sin oprindelse fra den tid og det er en speciel oplevelse at se den livlige kamelhandel på markedet. Fra kamelmarkedet kører vi videre til byens Historiske Musæum, her findes både en etnografisk og en arkæologisk afdeling. Musæet er bygget i en park der omgiver et fort fra det forrige århundrede og det siges at landets gamle president til store dele er opvokset netop her. Om eftermiddagen forlader vi Al Ain og kører til Abu Dhabi, hovedstaden i de Forenede Arabemirater. Overnatning på hotel i Abu Dhabi. (Morgenmad indgår)

Dag 9. Abu Dhabi – Dubai

Abu Dhabi ligger på en lille halvø omgivet af en gruppe øer. Byens blev grundlagt år 1761 af lederen (sheikh) af den lokale beduinstamme Bani Yas. Vi kører gennem den flotte by og ser blandt andet den store smukke Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan moské, beklædt i marmor og guld. Moskéen er bygget for at kunne tage imod 40 000 mennesker til bøn og er den største moské i landet. Vi ser også det overdådige Emirates Palace der er Abu Dhabis mest kendte bygning og idag et verdensberømt luxushotel. Vi kører videre til Saadiyat Island og Yas Island hvor Ferrari World ligger (lukket om mandagen). På vejen tilbage besøger vi Manarat Al Saadiyat (”stedet der giver oplysning”), et besøgscenter for områdets udvikling og visioner. Senere forlader vi Abu Dhabi og kører mod Dubai hvor vi checker ind på hotel. (Morgenmad indgår)

Dag 10. Dubai

Dubai er landets næst største emirat og dertil landets handelscentrum. Dubai tilbyder spændende kontraster mellem det gamle og det nye og mellem øst og vest. Vi skal idag på en byrundtur der først tager os til byens mest kendte symbol – det spektakulære Burj Al Arab. Vi besøger også Jumairah moskéen der er et pragtfuldt eksempel på moderne muslimsk arkitektur. Derefter kører vi til Paladset og Bastakiya der er den ældste del af byen, her kan man se de karakteristiske vindtårne der før fungerede som sin tids air condition. Ikke langt fra Bastakiya ligger Dubai Musæum i det historiske Al Fahidi fort. Musæet beskriver byens fantastiske historie fra en lille havneby med perledykkere til dagens topmoderne verdensmetropol. Herfra kører vi ned til Dubai Creek og tager over på den anden side med vandtaxa for at besøge den duftende Spice Souq. Til sidst besøger vi den overdådige Gold Souq med over 400 butikker fyldte med guld, juveler og diamanter – bokstavelig talt en strålende afslutning på denne rundrejse. Eftermiddagen og aftenen er til rådighed på egen hånd og man kan med fordel tage chancen at besøge down town Dubai og der se verdens højeste bygning Burj Al Khalifa og den flotte Dubai Fountain. (Morgenmad indgår)

Dag 11. Dubai – Skandinavien

Transfer til lufthavnen for fly hjem til Skandinavien. (Morgenmad indgår samt måltid på flyet)