Muscat

En bild på Wahiba Sands

Nizwa

Sur

rundrejser til oman med orienttravel

Udflugter i Oman

rejser til oman med orienttravel

rejser til oman

Kort over Udflugter i Oman

Udflugt 1. Muscat byvandring – halv dag 9:00 – 13:00

Vi besøger først den smukke store moské i bydelen Azaibah. Moskéen er et arkitektonisk mesterværk og et smukt eksempel på en typisk, nutidig arabisk byggestil. Når vi besøger moskéen bør man være iført lange klæder, kvinder skal desuden skjule håret med et sjal. Moskéen er åben alle dage fra 8 til 11, fredage undtaget. Vi fortsætter på vores byrundtur i Muscat og besøger det lokale marked hvor der handles flittigt med dagens fangst fra havet og med bøndernes frugt og grøntsager og tager derefter videre til Muttrah Souq som er et marked med gammelt og nyt i en tæt duft af den lokale røgelse. Herfra kører vi langs cornichen og ser Sultanens palads som flankeres af de portugisiske 1500-tals fæstninger Jalali og Mirani og vandrer så en tur i Muscats ældste bydele i hjertet af byen og besøger Bait Al Zubair musæet over Oman’s kultur og historie.

Udflugt 2. Nizwa – Bahla – Jabrin fæstningen – hel dag 9:00 – 17:00

Vi kører ind i landet mod Nizwa igennem Sumail kløften, som adskiller den østlige ende af bjergkæden Hajar fra den vestlige, der løber parallelt med Omans nordkyst.Vi besøger det runde fort fra Yarubadynastiet og går på det lokale marked i Nizwa for at se på det store udbud af lokalt sølvarbejde, specielt de traditionelt udsmykkede bælteknive – Khanjars. Rejsen går videre efter frokost til Bahla, som er området for den ældste civilisation i Oman og også optaget på UNESCO’s verdenskulturarvsliste. Her ser vi et nyligt restaureret fort, bygget af ler. Bahla er i dag kendt som pottemagernes by. Ikke langt fra Bahla besøger vi Bastionen i Jarbin, et af Oman’s smukkeste fæstninger med masser af passager og hemlige gange. Jabrin var kongesædet for Yarubadynastiet 1624-1744.

Udflugt 3. Nakhl – Rustaq – hel dag 9:00 – 16:00

Fra Muscat kører vi nordpå langs med kysten og kommer til kystbyen Barka med hyggelige små markeder og en fæstning ved vandet. Herfra kører vi ind i landet mod Nakhl hvor vi finder en fæstning der er bygget på en højde udenfor byen, denne fæstning er oprindeligt bygget før islamisk tid men er blevet bygget til under Yaruba-dynastiet og Al Bu Sayed-dynastiet. I Nakhl findes der der også flere mineralrige varme kilder og her tar vi pause og spiser picnic frokost i skyggen. Vi fortsætter derefter til Rustaq hvor der findes endnu en fascinerende for-islamiskt fæstning som vi besøger før vi kører tilbage til Muscat.

Udflugt 4. Wadi Bani Khalid og Wahiba Sands – hel dag 9:00 – 18:00

Med firhjulstrækkere kører vi ind i landet mod wadin og oasen Fanjah og igennem Sumail kløften, som adskiller den østlige ende af bjergkæden Hajar fra den vestlige, der løber parallelt med Omans nordkyst. Vi kommer til Ibra, hvor vi finder den forladte handelsby Al Mansfah, som trods at det er flere hundrede år siden den blomstrede, stadig har sin oprindelige charme og karakter. Turen fortsætter gennem Wadi Bani Khalid, en af Omans smukkeste dale med endeløse dadelhaver, små landsbyer, frodige oaser og krystalklare søer, hvor vi standser og har mulighed for at svømme og køle os lidt af. Vi spiser frokost på vejen i en lokal restaurant og så småt nærmer vi os et landskab af bølgende gyldne sandklitter i Wahabi Sands som fører tankerne til tidligere tiders karavaner. På højderygge og gennem dale af sand kører vi så på en spændende terrængtur i ørkenlandskabet. Tilbage til Muscat om aftenen.

Udflugt 5. Jebel Shams og Oman’s Grand Canyon – hel dag 09:00 – 18:00

Fra Muscat kører vi via Fanjah og Izki til Nizwa i indlandet. I Nizwa standser vi og tager en spadsertur gennem denne Oman’s gamle hovedstad. Turen fortsætter til byen Ghul med gamle persiske ruiner og byen Al Hamra hvor vi finder Oman’s ældste bevarede bygninger, hele byen hænger på en bjergside. Vi kører videre gennem Wadi Nakhr – også kallet Oman’s Grand Canyon. Længst inde i wadien kommer vi til en by der er kendt for sine håndvævede traditionelle tæpper og vi får her mulighed at besøge en af de lokale vævere. Med vores 4-hjulstrukne biler kører vi herefter op ad bjerget Jebel Shams – Solens bjerg. På vejen op ad det over 3 000 m høje bjerg træffer vi de lokale indbyggere – Shawawis, der væver og sælger uldne tæpper i egne røde, brune og sorte mønstre. Vel oppe på toppen har vi enestående udsigt ned i dybet af “Oman’s Grand Canyon”. Heroppe spiser vi vores picnic frokost ved klytftekanten før vi fortsætter til den pittoreske landsby Misfat Al Abrein der ligger udsøgt på en bjergside; livet er enkelt og traditionsrigt og tiden synes at stå stille hos de venlige bjergfolk. Tilbage til Muscat.

Udflugt 6. Jebel Akhdar, de grønne bjerge – hel dag 09:00 – 18:00

Vi kører ind i landet gennem Sumail kløften og kommer via Izki op til det man kaller Oman’s tag – Saiq platauet – som tidligere kun kunne nås med æsel eller til fods. Man mærker med det samme at det er et andet klima heroppe i de svale grønne bjerge og her finder vi smukke frugthaver i terasser med blandt andet granatæble, aprikoser og citroner. Vi nyder vores picnic frokost i skyggen af frugttræerne og har derefter tid til dejlige spadserture gennem de hængende haver i Wadi Bani Habib, Shrejaya, Al Ain og Aqur. Rejser man april måned oplever man her de blomstrende rosenhaver. Tilbage til Muscat on aftenen

Udflugt 7. Wadi Shab, vandring ved kusten – hel dag 08:30 – 18:00

Fra Muscat kører vi i firhjulstrækkere sydpå til Quriyat, over platauen og ned til en smal sribe ved kysten hvor vi til sidst når Wadi Shab. Vi efterlader firhjulstrækkerne og vandrer op igennem wadien som er en af Oman’s meget smukke wadis og finder os en plads undervejs hvor vi spiser vores picnic frokost. Helt op i den øverste ende af wadien kommer vi videre ved at svømme igennem det berømte “nøglehul” og kommer ud på den anden side til en helt isoleret plads. Efter at ha været på opdagelse i denne fantasieggende verden vandrer vi igen ned til bilerne og kører tilbage mod Muscat. På vejen standser vi ved den kridhvide strand Fins Beach og tar en pause. NB: denne tur kræver et par ordentlige sko og ikke alt for dårlig kondition.

Udflugt 8. Wadi Sahtan – hel dag 09:00 – 18:00

Denne udflugt starter med et besøg på Seeb fiskemarked, vi følger derefter en vej lige nord for Rustaq mod Wadi Sahtan. Vejen er en forbindelse med byen Ibri i indlandet og går igennem Wadi Bani Ghafir, Wadi Mabrah og Wadi Hidaq – vi kører ad smalle bjergstier mellem store stenblocke når vi er kommet ind i wadien og undervejs finder vi en skyggerig plads for at spise vores picnic frokost. Til sidst når vi Sahtan Bowl, et meget isoleret og smukt område med små byer blandt frodige plantager hvor vi har tid til selv at spadsere i det smukke landskab. Om eftermiddagen kører vi tilbage til Muscat

Udflugt 9. Billad Sayt – hel dag 09:00 – 18:00

Vi kører mod nord fra Muscat langs Batinah-kysten og mod en af de mest isolerede byer i Oman, Billas Sayt i de vestlige Hajar-bjerge. I nærheden af Awabi kører vi ind igennem den betagende ssmukke Wadi Bani Awf og efter et sykke vej i det spektakulære landskab kommer vi til sidst til byen Billad Sayt med palmer og opdyrkede terasser mellem bjergvæggene. Vi spiser frokost i skyggen har derefter tid tid dejlige spadserture i byen før vi kører tilbage til Muscat via Nakhl.

Udflugt 10. Wadi Abyadh og Wekan Village – hel dag 08:30 – 18:00

Om morgenen kører vi fra Muscat i firhjulstrukne biler mod Barka hvor vi besøger en Oman’s kamelfarmere med hundredvis af omanske avlskameler. Herfra kører vi via nogle smukke små byer videre til Wadi Abyadh hvor vi finder krystalklare bjergsøer. Vi kører gennem terrænget og i floden på en rigtig “wadi bashing” og får os et godt adrenalinrus. Videre kommer vi till Wadi Mistal som skærer lige igennem Hajarbjergene og efter ca 30 km når vi til foden af et bjerg af mineralet ofeolit. Længere oppe i findes der to byer, Hadash og Wekan, og efter en picnic frokost kører vi op ad det brante bjerg og kommer til den højt beliggende landbrugsby Wekan 1700 m. over havet. Nyd den smukke udsigt og det svale behaglige klima heroppe hvor man dyrker blandt andet granatæbler, druer, valnødder, aprikoser og dadler. Tilbage til Muscat sent om eftermiddagen.

Udflugt 11. Delfiner – 2 timers bådtur, mindst 2 deltagere

Vi bliver hentet på hotellet kl. 7:15 – på en to timers bådtur oplever vi de fascinerande delfiner i havet udenfor Muscat – i området findes der hele året flere forskellige delfinarter. Delfiner der hopper og leger i vandet omkring båden er en fryd at se och en oplevelse man længe vil bære med sig. Vand / sodavand ombord indgår.

Udflugt 12. Solnedgang på en traditionel dhow – 16:00 – 18:00 (kun torsdage og söndage)

Fra hotellet kører vi til Marina Bandar Rawdah. Her går vi ombord på en traditionel dhow-båd der skal tage os på en to timers tur langs Muscat’s kystlinje. Vi sejler først forbi Muscat Yacht Club og fiskebyen Sidab, derefter Muscat’s historiske havn og Sultanens palads der flankeres af de portugisiske 1500-tals fort Jalali og Mirani. Vi kommer forbi Al Bustan Palace som idag er Oman’s super luxushotel, herfra sejler vi forbi Quantab og ved Bandar Jissah kan man på afstand se det smukke Shangri-La Resort. Tilbage til Muscat og hotellet. Ombord serveres kahwa (omansk kaffe) og dadler (indgår i prisen)

Udflugt 13. Ra’s Al Hadd / Havsskildpadder

Fra Muscat rejser vi sydpå langs kysten og standser på vejen i Mazara, ved Bimah Sinkhole og i Qalhat hvor vi ser Bibi Miriam’s grav. Vi spiser vores picnic forkost på Mokallah beach og kører derfra til byen Sur hvor vi besöger et skibsbyggeri hvor man for hånd bygger de traditionelle dhow-både på samme måde som de er blevet bygget gennem generationer. Sent om eftermiddagen kommer vi til Ra’s Al Hadd Hotel vhor vi checker ind og spiser en herlig middag efterfulgt af en aftenudflugt til en strand i nærheden som er en viktig plads for havsskildpaddernes foryngring. Årligt kommer hundredtusindvis af havskildpadder op på strandene for at lægge æg. De nyklækkede unger graver sig op af sandet i de tidlige morgentimer og finder ud i havet hvor de tilbringer de næste 30-50 år før de bliver kønsmodne og vender tilbage for at slutte cirklen. Her kan man se skildpadder hele året men den store foryngringsperiode er august-september. Sent om aftenen kommer vi tilbage til hotellet hvor vi overnatter. Næste morgen kører vi videre langs kysten til klipperne ved Ad Daffah og derfra ind i landet hvor vi besøger Rashed Al Hamouda moskéen og en beduinlejr i udkanten af ørkenområdet Wahiba Sands. På tilbagerejsen mod Muscat kommer vi forbi den forladte handelsby Al Mansfah, som trods at det er flere hundrede år siden den blomstrede, stadig har sin oprindelige charme og karakter. Igennem Sumail kløften, som adskiller den østlige ende af bjergkæden Hajar fra den vestlige, kører vi tilbage til Muscat.

Udflugt 14. Jebel Shams og Oman’s Grand Canyon

Fra Muscat kører vi via Fanjah og Izki til Nizwa i indlandet. I Nizwa standser vi og tager en spadsertur gennem denne Oman’s gamle hovedstad. Turen fortsætter til byen Ghul med gamle persiske ruiner og byen Al Hamra hvor vi finder Oman’s ældste bevarede bygninger, hele byen hænger på en bjergside. Vi kører videre gennem Wadi Nakhr – også kallet Oman’s Grand Canyon – og kommer så til foden af bjerget Jebel Shams – Solens bjerg. På vejen op ad det over 3 000 m høje bjerg træffer vi de lokale indbyggere – Shawawis, der væver og sælger uldne tæpper i egne røde, brune og sorte mønstre. Vel oppe på toppen har vi enestående udsigt ned i dybet af “Oman’s Grand Canyon”. Heroppe spiser vi vores picnic frokost ved kløftekanten før vi fortsætter til Jabal Shams Camp hvor vi spiser middag og overnatter. Efter morgenmad näste dag vandrer vi oppe fra bjerget ned i kløften, højdeforskellen er ca 1000 meter til vi når bunden af kløften og Wadi Nakhr. Her venter firhjulstrækkerne og vi kører tilbage mod Muscat via den pittoreske landsby Misfat Al Abrein der ligger udsøgt på en bjergside; livet er enkelt og traditionsrigt og tiden synes at stå stille hos de venlige bjergfolk. Tilbage til Muscat

Udflugt 15. UNESCO-listede Bat, bikubegrave og fästninger fra 3000 f.Kr.

Vi kører ind i landet mod Nizwa igennem Sumail kløften, som adskiller den østlige ende af bjergkæden Hajar fra den vestlige, og besøger her paladset hvorfra det gamle kongerige Nizwa blev styret. Vi besøger det runde fort fra Yarubadynastiet og går på det lokale marked i Nizwa for at se på det store udbud af lokalt sølvarbejde, specielt de traditionelt udsmykkede bælteknive – Khanjars. Rejsen går videre til Bahla, som er området for den ældste civilisation i Oman og også optaget på UNESCO’s verdenskulturarvsliste. Her ser vi et nyligt restaureret fort, bygget af ler. Bahla er i dag kendt som pottemagernes by. Ikke langt fra Bahla besøger vi Bastionen i Jarbin, et af Oman’s smukkeste fæstninger med masser af passager og hemlige gange. Jabrin var kongesædet for Yarubadynastiet 1624-1744. Om aftenen når vi byen Ibri hvor vi spiser middag og overnatter på Ibri hotel. Efter morgenmad på hotellet besøger vi ruinbyen Sulaif og UNESCO-listede Bat fra 3000 f.Kr. som sammen med de omkringliggende udgravninger Al Khutm og Al Ayn danner verdens mest komplette område af bebyggelse og grave fra tidlig bronze-alder. Rejsen tilbage til Muscat går igennem smukke Wadi Bani Awf og via fortet i Rustaq.

Udflugt 16. Wahiba Sands og Wadi Bani Khalid

Med firhjulstrækkere kører vi ind i landet mod wadin og oasen Fanjah og igennem Sumail kløften, som adskiller den østlige ende af bjergkæden Hajar fra den vestlige, der løber parallelt med Omans nordkyst. Vi kommer til Ibra, hvor vi finder den forladte handelsby Al Mansfah, som trods at det er flere hundrede år siden den blomstrede, stadig har sin oprindelige charme og karakter. Näste stop er den frodige oase Mudharib hvorefter vi spiser forkost på en lokal restaurant i byen Badiya i närheden. Efter frokost nærmer vi os så småt et landskab af bølgende gyldne sandklitter i Wahabi Sands som fører tankerne til tidligere tiders karavaner. På højderygge og gennem dale af sand kører vi så på en spændende terrængtur i ørkenlandskabet og kommer frem til campen hvor vi har tid til en tur på kamelryg (ikke inkluderet) før en velfortjent middag venter os hos ørkenens beduiner. Overnatning på Safari desert camp At vågne ved solopgang i ørkenen er en speciel oplevelse. Varmen stiger hurtigt med solens stråler og dagstemperaturen kan midt om sommeren passere 50° C, men ved denne tid på året holder den sig på et behageligt niveau. Vi spiser morgenmad og kører mod Wadi Bani Khalid, en af Omans smukkeste dale med endeløse dadelhaver, små landsbyer, frodige oaser og krystalklare søer, hvor vi standser og har mulighed for at svømme og køle os lidt af eller ta en spadsertur i de smukke omgivelser. Tilbage til Muscat

Udflugt 17. Jebel Akhdar – de grønne bjerge

Vi kører ind i landet gennem Sumail kløften og kommer via Izki op til det man kaller Oman’s tag – Saiq platauet – som tidligere kun kunne nås med æsel eller til fods. Man mærker med det samme at det er et andet klima heroppe i de svale grønne bjerge og her finder vi smukke frugthaver i terasser med blandt andet granatæble, aprikoser og citroner. Vi nyder vores picnic frokost i skyggen af frugttræerne eller spiser på en lokal resturant og har derefter tid til dejlige spadserture gennem de hængende haver i Wadi Bani Habib, Shrejaya, Al Ain og Aqur. Man bruger her et gammelt vandningsystem, falaj, for at samle og varetage regnvandet. Rejser man april måned oplever man her de blomstrende rosenhaver. Middag og overnatning på Jebel Akhdar Hotel. Efter morgenmad næste dag besøger vi til fods nogel af de meget smukke steder der findes heroppe før vi kører tilbage mod Muscat.